Perspektiv på språk med inriktning mot 4-6, 7.5 hp
Perspectives on language grades 4-6, 7.5 credits
9FVG11
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Helen WinzellKursansvarig
Helen WinzellStudierektor eller motsvarande
Helen WinzellKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2020 | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på gundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för det svenska språkets struktur på ljud-, ord- och meningsnivå med särskild betoning på ord- och meningsnivå
- analysera språkliga utsagor med hjälp av centrala grammatiska begrepp
- beskriva och diskutera språklig variation och förändring
- urskilja och jämföra språkliga drag i de nordiska språken och i svenska dialekter
- beskriva skillnader mellan talat och skrivet språk
- redogöra för barns språkliga förmåga med hjälp av grundläggande vetenskapliga begrepp
- redogöra för faktorer av betydelse för barns språkliga utveckling
Kursinnehåll
I kursen betraktas språk utifrån ett flertal perspektiv. Svenska språkets uppbyggnad studeras på ord-, fras-, sats- och meningsnivå, och svenskans ljudstruktur behandlas översiktligt.
Kursen behandlar språklig variation. Här ingår en orientering i minoritetsspråk och dialekter i Sverige samt språkliga skillnader som kan relateras till sociala faktorer såsom kön, ålder och etnicitet. De nordiska språken jämförs med varandra, och svenska språkets historiska utveckling studeras. Principiella skillnader mellan talat och skrivet språk studeras också.
I kursen studeras barns språkliga förmåga. I detta arbete används grundläggande vetenskapliga begrepp för att synliggöra aspekter som är avgörande för barns talspråkliga förmåga. Dessutom studeras olika faktorer av betydelse för barns språkutveckling, exempelvis tillgång till litteratur i hemmet. Språkutvecklingen sätts i relation till ett flerspråkigt perspektiv.
Kursinnehållet relateras genomgående till lärarens språkutvecklande arbete i klassrummet.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier med stöd av lärplattform, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, individuella studier och fältstudier. Campusträffarna sker på Campus Valla, Linköping
Examination
Skriftlig individuell hemtentamen samt individuell skriftlig redovisning.
För att få VG på kursen krävs VG på STN1.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: hemtentamen, Språkets struktur | 3.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig Redovisning Språklig Variation | 2 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen: hemtentamen tidig språkutveckling | 2 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.