Automatisk planering, 6 hp (TDDD48)

Automated Planning, 6 credits

Huvudområde

Informationsteknologi Datateknik Datavetenskap

Nivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Jonas Kvarnström

Studierektor eller motsvarande

Peter Dalenius

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja
Kursen ges för Termin Period Block Språk Ort VOF
6CDDD Civilingenjör i datateknik (AI och maskininlärning) 8 (VT 2017) 2 1 Engelska Linköping v
6CDDD Civilingenjör i datateknik 8 (VT 2017) 2 1 Engelska Linköping v
6MDAV Datavetenskap, masterprogram 2 (VT 2017) 2 1 Engelska Linköping v
6CITE Civilingenjör i informationsteknologi 8 (VT 2017) 2 1 Engelska Linköping v
6CITE Civilingenjör i informationsteknologi (AI och maskininlärning) 8 (VT 2017) 2 1 Engelska Linköping v
6CMJU Civilingenjör i mjukvaruteknik 8 (VT 2017) 2 1 Engelska Linköping v
6CMJU Civilingenjör i mjukvaruteknik (AI och maskininlärning) 8 (VT 2017) 2 1 Engelska Linköping v
6MICS Computer Science, masterprogram 2 (VT 2017) 2 1 Engelska Linköping v
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Informationsteknologi, Datateknik, Datavetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Civilingenjör i datateknik
  • Datavetenskap, masterprogram
  • Civilingenjör i informationsteknologi
  • Civilingenjör i mjukvaruteknik
  • Computer Science, masterprogram

Förkunskapskrav

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Grundläggande kunskaper om och förståelse för datastrukture och algoritmer, liksom logik och diskret matematik. Kunskap om och förståelse för grundläggande tekniker och begrepp inom artificiell intelligens, inklusive sökning inom en tillståndsrymd, heuristiker och sökning med A*.

Lärandemål

Planering är att tänka innan man handlar, inte bara att reagera på vad som händer i omgivningen, utan också att använda kunskap om världen för att välja vad man ska göra för att uppnå ett visst mål. Automatiserad planering är en viktigt komponent inom artificiell intelligens, och förmånga att planera uppdrag och rörelser är viktiga för konstruktionen av robusta autonoma system. På senare tid har forskning inom planering rönt stora framgångar då ett flertal nya angreppssätt har visat sig vara väsentligt bättre än gamla tekniker, både när det gäller snabbhet, uttryckskraft och tillämplighet. Planeringstekniker används för närvarande med stor framgång inom tillämpningar som produktlinjer, hissar, obemannade flygande farkoster (UAV) samt även inom rymdteknik som Hubbleteleskopet och farkoster för utforskning av Mars. Målet med denna kurs är att ge en översikt av det breda utbud av planeringstekniker som finns, samt även ge praktisk erfarnhet av att konstruera och modellera planeringsdomäner för att lösa specifika planeringsproblem.
Efter kursen ska studenten kunna:

  • utvärdera och tillämpa ett flertal planeringstekniker för såväl klassisk planering som kunskapsintensiv planering och planering med osäkerhet
  • förklara de praktiska fördelarna och nackdelarna med olika nivåer av uttryckskraft i planeringsmodeller
  • modellera klassiska såväl som probabilistiska planeringsproblem med hjälp av vanligt förekommande språk för domänspecificering
  • utvärdera ochtillämpa vanligt förekommande tekniker för målstyrd planering, t.ex. olika former för heuristik och kontrollregler
  • förklara hur vanligt förekommande tekniker för väg- och rörelseplanering fungerar

 

Kursinnehåll

 

  • Introduktion till planering
  • Det klassiska planeringsparadigmet
  • Algoritmer för klassisk och neo-klassisk planering
  • Planering med tids- och resursrestriktioner
  • Planering med rik domänkunskap: Hur man använder det man vet
  • Planering under osäkerhet: Hur man hanterer ofullständig kunskap
  • Väg- och rörelseplanering

 

Undervisnings- och arbetsformer

En föreläsningsserie presenterar teorierna bakom planering, liksom ett flertal praktiskt användbara tekniker för att generera planer under olika antaganden om omgivningen. En uppsättning laborativa övningar ger praktisk erfarenhet av att använda flera aktuella planeringsparadigm och planeringssystem. Utöver att utveckla domänmodeller för olika intressanta planeringsproblem kommer deltagarna också att utforska hur olika heuristiker och domänkunskap kan användas för att förbättra planerinas kvalitet och genomförande. Probabilistisk
planering kommer att utforskas genom simulering.

Examination

TEN1Skriftlig tentamenU, 3, 4, 53 hp
LAB1LaborationsuppgifterU, G3 hp

Betygsskala

Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5

Övrig information

Påbyggnadskurser:
AI-programmering

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt. 

Institution

Institutionen för datavetenskap

Studierektor eller motsvarande

Peter Dalenius

Examinator

Jonas Kvarnström

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 64 h
Rekommenderad självstudietid: 96 h

Kurslitteratur

Automated Planning: Theory and Practice, Malik Ghallab, Dana Nau and Paolo Traverso ISBN: 1-55860-856-7
Automated Planning: Theory and Practice, Malik Ghallab, Dana Nau and Paolo Traverso ISBN: 1-55860-856-7
TEN1 Skriftlig tentamen U, 3, 4, 5 3 hp
LAB1 Laborationsuppgifter U, G 3 hp

Kursplan

För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.

Schemaläggning

Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.

Avbrott på kurs

Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan 
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv. 

Inställd kurs

Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden. 

Föreskrifter rörande examination och examinator 

Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678 

Examination

Tentamen

Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.

Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:

  • kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
  • kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
  • kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
  • kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti 

Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program.

  • För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
  • För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
  • Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
  • Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina. 

Anmälan till tentamen

För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.

Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
  ** markerar att tentan ges för näst sista gången
  * markerar att tentan ges för sista gången 

Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar

Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682

Plussning

Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.

Andra examinationsformer

För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678. 

Försök till vilseledande

Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se www.liu.se/disciplinnamnden.

Betyg

Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.

  1. Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
  2. Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).

Examinationsmoment

  1. Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
  2. Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
  3. Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG).
  4. Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).

Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.

Regler

Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser. 

LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Det finns inga filer att visa.

Sidansvarig: Infocenter, infocenter@liu.se