Marknadskommunikation och analys, 6 hp (TEAE14)
Market Communication and Analysis, 6 credits
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationNivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Thomas RosenfallStudierektor eller motsvarande
Johan HoltströmKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 2 (VT 2020) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping | o |
6KFTL | Flygtransport och logistik, kandidatprogram | 4 (VT 2020) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping | v |
6KLOG | Samhällets logistik, kandidatprogram | 4 (VT 2020) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping | v |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogram i grafisk design och kommunikation
- Kandidatprogram i flygtransport och logistik
- Kandidatprogram i samhällets logistik
Särskild information
Kan ej ingå i examen tillsammans med TEIE56.
Rekommenderade förkunskaper
Användarupplevelse och interaktionsdesign
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förklara och tillämpa centrala modeller inom marknadsföring och marknadskommunikation
- Analysera företags erbjudande, deras marknadskommunikation och deras omvärld ur ett marknadsföringsperspektiv
- Tillämpa grundläggande färdigheter i att skriva vetenskaplig rapport inom marknadsföringsområdet
- Muntligt och skriftligt kommunicera marknadsföringsorienterade analyser och resonemang
Kursinnehåll
Det centrala i kursen är hur ett företag eller en organisation skall agera mot och kommunicera med marknaden. Innehållet omfattar bland annat: att förstå vad ett erbjudande är och hur marknadskommunikation kan se ut, hur företagets omvärld påverkar deras erbjudande och marknadskommunikation, val av kundsegment att rikta ett erbjudande mot och analys av vilka kundsegment befintliga företag riktar sig mot, hur kunders köpbeteende påverkar utformningen av erbjudandet och marknadskommunikationen, samt hur företags marknadsföring kan förstås ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbarhetsperspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen har det genomgående temat marknadsplanering med inriktning mot marknadskommunikation. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och ett handlett projektarbete som görs i grupp och går ut på att analysera ett företags eller varumärkes marknadskommunikation. Projektarbetet och seminarierna utgör en del av examinationen. Examination sker även genom ett antal individuella uppgifter/duggor under kursens gång.
Examination
UPG1 | Skriftlig examination under kursens gång | U, 3, 4, 5 | 4 hp |
PRA1 | Projektuppgift och seminarier som genomförs i grupp | U, 3, 4, 5 | 2 hp |
UPG1 ges i form av ett antal individuella uppgifter/duggor .
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Varumärke och värdeskapande
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Johan HoltströmExaminator
Thomas RosenfallUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
Böcker
Fahy, John, Jobber, David, (2019) Foundations of marketing Sixth edition London : McGraw-Hill Education, [2019]ISBN: 9781526847348,1526847345,9781526847355
Övrigt
Möjliga tillägg i form av artiklar.
Böcker
ISBN: 9781526847348,1526847345,9781526847355
Övrigt
Möjliga tillägg i form av artiklar.
Ladda ner
UPG1 | Skriftlig examination under kursens gång | U, 3, 4, 5 | 4 hp |
PRA1 | Projektuppgift och seminarier som genomförs i grupp | U, 3, 4, 5 | 2 hp |
UPG1 ges i form av ett antal individuella uppgifter/duggor .
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.