Advanced English, 6 hp

Advanced English, 6 credits

THEN09

Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Pamela Vang

Studierektor eller motsvarande

Johan Holtström

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 30 h
Rekommenderad självstudietid: 130 h
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Period Block Språk Ort/Campus VOF Obs!
6CIEN Civilingenjör i elektronikdesign 9 (HT 2020) 1, 2 4, 4 Svenska Norrköping, Norrköping V INSTÄLLD
6CKTS Civilingenjör i kommunikation, transport och samhälle 7 (HT 2020) 1, 2 4, 4 Svenska Norrköping, Norrköping V INSTÄLLD
6CMEN Civilingenjör i medieteknik 7 (HT 2020) 1, 2 4, 4 Svenska Norrköping, Norrköping V INSTÄLLD

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Civilingenjör i kommunikation, transport och samhälle
  • Civilingenjör i medieteknik
  • Civilingenjör i elektronikdesign

Särskild information

Kursen är inställd ht20.

Förkunskapskrav

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

En grundläggande kurs i engelska

Lärandemål

Syftet med kursen är att hjälpa eleverna att utveckla sina språkkunskaper i engelska, både skriftligt och muntligt och kunna tillämpa dem på interkulturella sammanhang, både akademiskt och professionellt. Efter genomgången kurs förväntas studenten ha ökat sin språkliga och kulturella medvetenhet, sitt ordförråd och bli mer exakt i både tal och skrift. Studenten ska kunna:

  • Känna igen, använda och definiera olika termer inom ekonomi, vetenskap och teknik
  • Kunna förklara det politiska systemet och beskriva olika kulturinstitutioner i landet
  • Identifiera och sammanfatta de viktigaste punkterna i en längre text
  • Granska, rapportera och diskutera artiklar och texter som berör företagen och ekonomi, vetenskap och teknik samt mer allmänna områden
  • Fungera effektivt i ett team
  • Visa kulturell medvetenhet
  • Formulera tankar och idéer på ett korrekt och professionellt sätt
  • Organisera skriftligt arbete och presentationer effektivt och på ett lämpligt professionellt sätt
  • Välja och tillämpa den korrekta terminologin i olika sammanhang
  • Bedöma hans / hennes eget språk styrkor och svagheter och kunna planera och genomföra korrigerande åtgärder

Kursinnehåll

Alla deltagare kommer att:

  • Läsa, granska och presentera en roman av eget val, skriven på engelska
  • Delta i möten och diskussioner
  • Skriva protokoll från affärsmöten
  • Använda olika former av skriftlig form: affärsbrev, rapporter och uppsatser
  • Delta i en debatt
  • Kritiskt graska ett arbete som andra studenter har gjort
  • Skriva en reflekterande analys av sitt eget språksprestanda i debatten
  • Göra presentationer på en rad olika ämnen till både mindre och större grupper

    Undervisnings- och arbetsformer

    Lektioner eller seminarieform, och aktivt deltagande på den del av varje enskild student krävs.
    Kursen pågår hela höstterminen.

    Examination

    UPG2Muntliga och skriftliga uppgifter3 hpU, 3, 4, 5
    TEN1Skriftlig tentamen3 hpU, 3, 4, 5

    Betygsskala

    Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5

    Övrig information

    Om undervisnings- och examinationsspråk

    Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

    • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska. 
    • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska eller engelska. 
    • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 

    Övrigt

    Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

    Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt. 

    Institution

    Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Studierektor eller motsvarande

    Johan Holtström

    Examinator

    Pamela Vang

    Undervisningstid

    Preliminär schemalagd tid: 30 h
    Rekommenderad självstudietid: 130 h

    Kurslitteratur

    Kompendium, engelska roman val
  • Kod Benämning Omfattning Betygsskala
    UPG2 Muntliga och skriftliga uppgifter 3 hp U, 3, 4, 5
    TEN1 Skriftlig tentamen 3 hp U, 3, 4, 5

    Kursplan

    För varje kurs ska en kursplan finnas. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.

    Schemaläggning

    Schemaläggning av kurser görs enligt, för kursen, beslutad blockindelning. 

    Avbrott på kurs

    Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan 
    tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv. 

    Inställd kurs

    Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av dekanus. 

    Riktlinjer rörande examination och examinator 

    Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592. 

    Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer. 

    Examination

    Tentamen

    Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.

    Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:

    • kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
    • kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
    • kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
    • kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i mars och i augusti 

    Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.

    För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.

    För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.

    När en kurs ges för sista gången ska ordinarie tentamen och två omtentamina erbjudas. Därefter fasas examinationen ut med tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs under det följande läsåret. Om ingen ersättningskurs finns ges tre tentamina i omtentamensperioder under det följande läsåret. Annan placering beslutas av programnämnden. I samtliga fall ges dessutom tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.

    Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina. 

    Anmälan till tentamen

    För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.

    Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
      ** markerar att tentan ges för näst sista gången
      * markerar att tentan ges för sista gången 

    Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar

    Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682

    Plussning

    Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.

    Plussning är ej möjlig på kurser som ingår i utfärdad examen.

    Regler för omprov

    För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina och datortentamina hänvisas till LiU-riktlinjerna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592. 

    Plagiering

    Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).

    Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.

    Försök till vilseledande

    Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se https://www.student.liu.se/studenttjanster/lagar-regler-rattigheter?l=sv.

    Betyg

    Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. 

    1. Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
    2. Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
    3. Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).

    Examinationsmoment

    1. Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
    2. Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamina (HEM).
    3. Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
    4. Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) inom examensarbetet ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).

    För obligatoriska moment gäller att: Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. (I enlighet med LiU-riktlinjerna http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592). 

    För samtliga examinationsmoment gäller att: Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. (I enlighet med LiU-riktlinjerna http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).

    Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.

    Regler

    Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser. 

    LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

    Kompendium, engelska roman val
    I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
    I U A Moduler Kommentar
    1. ÄMNESKUNSKAPER
    1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen
    
                                
    1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
    
                                
    1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
    
                                
    1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
    
                                
    1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
    
                                
    2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
    2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
    
                                
    2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
    
                                
    2.3 Systemtänkande
    
                                
    2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
    X
    Självkritisk analys av styrkor/svagheter i språk.
    2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
    X
    UPG2
    Rapportskrivning, presentationer, mötesteknik.
    3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
    3.1 Arbete i grupp
    X
    Mötesteknik, diskussioner i grupp.
    3.2 Kommunikation
    
                                
    3.3 Kommunikation på främmande språk
    X
    TEN1
    UPG2
    Skriftlig tentamen, presentationer av olika slag, rapporter.
    4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
    4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
    
                                
    4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
    
                                
    4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
    
                                
    4.4 Att konstruera produkter och system
    
                                
    4.5 Att realisera produkter och system
    
                                
    4.6 Att ta i drift och använda produkter och system
    
                                
    5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
    5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
    
                                
    5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
    
                                
    5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
    
                                
    5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
    
                                
    5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt
    X
    Organisation av kommunikation, utformning av kommunikation.

    Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

    Det finns inga filer att visa.