Kandidatprogrammet i slöjd, hantverk och formgivning, 180 hp

Bachelor´s Programme in Handicrafts and Design (textile/wood/metal), 180 credits

F7KSL

Programmet är nedlagt.

Undervisningsspråk

Svenska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Filosofie kandidatexamen, 180 hp med formgivning och gestaltning som huvudområde.

Studietakt

Helfart

Inledning

Slöjd, hantverk och formgivningsprogrammet är en utbildning på grundläggande nivå som leder fram till en filosofie kandidatexamen med formgivning och gestaltning som huvudområde.

Den studerande tillägnar sig och utvecklar kunskaper, färdigheter och analysförmågor som krävs för verksamhet i egen regi inom slöjd- och hantverksområdet såväl som för anställning inom ett brett kulturellt fält. Den studerande blir även behörig att antas till studier på avancerad nivå.

Utbildningen integrerar teoretiska studier med praktiskt arbete. Det praktikbaserade arbetet har sin utgångspunkt i hantverket och genom att analysera och reflektera över olika produkters funktioner lär studenten att kritiskt granska hantverksprocesser och produkter. Teori och kritiskt reflekterande är på så sätt en förutsättning för de praktikbaserade arbetena. Textproduktion används som ett verktyg för att dokumentera, kommunicera och redogöra för processerna och sammanhanget. De studerande tillägnar sig på så sätt en förmåga att förstå, strukturera och värdera föremål, företeelser och arbetsprocesser.

Mål

In enlighet med Högskoleförordningen (1993:100) är de övergripande målen för programmet följande:

Kunskap och förståelse

För högskoleexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet Formgivning och gestaltning, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området.

Färdighet och förmåga

För högskoleexamen skall studenten

  • visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom formgivning och gestaltning,
  • visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom formgivning och gestaltning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För högskoleexamen skall studenten

  • visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom formgivning och gestaltning. Självständigt arbete (examensarbete). För högskoleexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) inom formgivning och gestaltning.

Lokala mål

Utöver Högskoleförordningens nationella mål skall den studerande utveckla sin förmåga att:

  • visa förmåga att uttrycka ett medvetet och personligt formspråk,
  • visa färdighet i visuell, skriftlig och muntlig kommunikation,
  • redogöra för ett förhållningssätt som innefattar beaktande av kultur-, genus-, hållbarhets-, och mångfaldsperspektiv samt andra relevanta samhällsperspektiv inom formgivning och gestaltning.

Innehåll

Programmet kännetecknas av en progression gällande såväl ämneskunskaper som förmågor. Progressionen inom ämneskunskaperna uppnås genom att de grundläggande kunskaperna från det första årets kurser byggs på med fortsättningskurser och fördjupningskurser på högre nivå. De förmågor och färdigheter som ingår i programmets mål utvecklas också genom återkommande inslag där dessa tränas med ökade krav på de studerande under utbildningens gång. Det innebär under utbildningen bland annat ökade krav på analytisk förmåga, självständighet, förmåga att förstå och tillämpa modeller och teorier, ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt samt kommunikationsfärdigheter.

Baskurser, 60 hp

Baskurserna består av fyra block som tillsammans ger en introduktion till hantverksområden, formgivning, kulturhistoria och till det vetenskapliga fältet. De studerande förvärvar verktyg för att upptäcka, pröva och analysera olika uttryck och sammanhang. Studierna bedrivs i ett växelspel mellan teoretiska och praktiska aspekter.

Kurserna innehåller skapande arbete med praktisk experimentell inriktning och problematisering av skapandeprocessens förutsättningar och förlopp. Studenterna arbetar med grundläggande form- och färglära, skisstekniker, materiallära och hantverkstekniker. Det ges möjlighet till studier inom materialområdena trä, metall och textil. Studenterna introduceras till det vetenskapliga fältet bland annat genom att skriva en rapport med tillhörande arbetsseminarium och oppositionsseminarium. Det praktikbaserade arbetet dokumenteras också kontinuerligt. Metodiska reflektioner görs, både individuellt och i grupp. Studenten får beskriva och analysera egna och andras föremål gällande praktisk, estetisk, symbolisk och affektiv funktion. Ett urval av studenternas produkter redovisas i utställningsform samtidigt som en orientering om utställningen som kommunikationsmedium ges.

Specialiseringskurser, 60 p

På samma sätt som i baskurserna bedrivs studierna genom ett växelspel mellan teoretiska och praktiska aspekter. Samtidigt ökar kraven vad gäller förmågan att strukturera och presentera ett teoretiskt material. Ökade krav gäller även gestaltningsarbetet och förmågan till självständiga problem- och projektformuleringar. Specialiseringskurserna består av fyra block.

Specialiseringen inleds med en kurs som behandlar olika perspektiv på den västerländska kulturhistoriens framväxt inom olika ämnesområden. Föremål står i fokus där analys, dokumentation och presentation är viktiga komponenter. Nästa kurs behandlar hantverkets kommersiella aspekter med entreprenörskap i kombination med marknadsföring, grafisk form och utställningsarbete. Vidare följer forskningsmetodiska studier med inriktning mot hantverk, dess processer och konstnärliga forskningsmetoder. Det innehåller praktiskt och experimentellt arbete med olika tekniker och material. Studenten laborerar tekniker och material i olika tillämpningar. Specialiseringskurserna avslutas med ett självständigt individuellt gestaltningsarbete där den studerande formulerar en uppgift från idé till färdig produkt. Blocket innehåller även ett skriftligt arbete som redovisas genom presentation och opposition i seminarieform. I uppsatsskrivningen behandlas frågeställningar relevanta för utbildningens kunskapsområden.

Gemensamt för kurserna är att valet av tekniker och material sker av studenten och syftar på fördjupning och övning. Utifrån ett valt ämnesområde ingår analyser, skriftliga dokumentationer och presentationer. Betoningen ligger på ett eget kunskapssökande och egen kompetensuppbyggnad under handledning. Vidare ingår forskningsmetodik som ger studenterna tillfälle att reflektera över hur den egna kunskapen kan omsättas till framtida produkter. Specialiseringen innehåller även en fältstudieperiod om två veckor hos utövare eller företag inom närliggande område.'

Fördjupningskurser, 60 hp

Fördjupningen inriktas mot en individuell profilering av material- och teknikområde där de studerande utvecklar sin hantverksskicklighet och sin förmåga att presentera sina resultat. Under fördjupningen ska de studerande även tillägna sig kunskaper om forskningsmetoder relevanta för området.

Fördjupningen består av två block. Under det första blocket behandlas fördjupning, profilering och övning av hantverkstekniker där tidigare studier och erfarenheter från utbildningen fördjupas. I kursen genomförs fältstudier under sex veckor hos utövare eller företag inom närliggande område. Det reflekterande förhållningssättet till skapandeprocessen utvecklas ytterligare, därigenom fördjupas även kunskaperna om den egna arbetsprocessen och dess betydelse i skapandet. Det sista blocket består huvudsakligen av ett större individuellt examensarbete. Studenten skall utföra ett självständigt vetenskapligt arbete i skrift där de kunskaper studenten tillgodogjort sig under tidigare kurser skall tillämpas och fördjupas. Särskild vikt läggs vid formulerandet av forskningsproblemet. Problemet skall vara relevant för ämnesområdet och för det egna praktiska skapandet i kursen, exempelvis som förstudie, utredning, inspirationsunderlag. Arbetet är uppdelat i tre moment: skapande gestaltning, uppsatsarbete och offentlig presentation. I arbetet ingår även arbetande seminarier, opposition och bedömningar av andras arbeten. Examensarbetet är ett självständigt arbete med forskningskaraktär som ska ha en tydlig yrkesrelevans. 

Se rubrik Programplan för förteckning över aktuella kurser. I kursplanerna beskrivs mer utförligt innehåll, undervisnings- och arbetsformer samt examination.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformerna i kurserna varierar men har det gemensamt att de är studentaktiva och i hög grad projektbaserade. Undervisningen består av lärarledda lektioner, praktiskt arbete, handledning, föreläsningar, seminarier, studiebesök, litteraturstudier, workshops och produktionsarbete i verkstad. Studenten laborerar med variationer av material och tekniker i olika tillämpningar samt övas i att motivera sina val. Arbetet genomförs både i grupp och individuellt, i såväl lärarledda som självständiga former. Det skapande arbetet innehåller kontinuerliga arbetande seminarier med presentation och opposition. Konkreta resultat av tillverkningsprocessen offentliggörs på olika sätt. De studerande organiserar och genomför fältstudier. I kurserna används varierande informations- och kommunikationsteknisk utrustning. Övningarna inom olika kursmoment och kurser hänger samman med varandra vilket bidrar till ett helhetsperspektiv på kurserna. Kursuppgifterna examineras genom presentation, offentliggörande samt genom framläggning och opposition vid ett seminarium. I examination ingår också att opponera på andras arbeten. Litteraturstudierna kan integreras i praktiska uppgifter eller inhämtas enskilt och bearbetas i seminarieform. Vidare ingår skriftliga och muntliga redovisningar i grupp och individuellt praktiskt genomförda arbetsuppgifter samt reflektioner över resultaten, gällande både process och produkt.

I kursplanerna beskrivs mer utförligt innehåll, undervisnings- och arbetsformer samt examination.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå.

    Tillträdeskrav till högre termin eller kurser

    För tillträde till termin 3 gäller att den studerande har 30 hp godkända inom programmet eller motsvarande. För tillträde till termin 5 gäller att den studerande har 90 hp godkända inom programmet eller motsvarande. 

    Examenskrav

    Studerande som uppnått 180 hp uppfyller kraven för filosofie kandidatexamen i formgivning och gestaltning. Examensbevis utfärdas av fakultetsstyrelsen efter ansökan av den studerande. Ett diploma supplement biläggs examensbeviset.

    Examensbenämning på svenska

    Filosofie kandidatexamen, 180 hp med formgivning och gestaltning som huvudområde.

    Examensbenämning på engelska

    Bachelor of Arts, 180 credits with a major in Design and Creation

    Särskild information

    Tillgodoräknande

    Beslut om tillgodoräknande fattas av fakultetsstyrelsen, eller av styrelsen utsedd funktion, efter ansökan av den studerande.

    Undervisningsspråk

    Huvudsakligt undervisningsspråk är svenska, men engelska kan förekomma.

    Termin 1 HT 2018

    Termin 2 VT 2019

    Termin 3 HT 2019

    Termin 4 VT 2020

    Termin 5 HT 2020

    Termin 6 VT 2021