Master´s Programme in Child Studies, 120 hp

Master´s Programme in Child Studies, 120 credits

F7MCH

Undervisningsspråk

Engelska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Filosofie masterexamen i huvudområdet barn alternativt Filosofie magisterexamen i huvudområdet barn.

Studietakt

Helfart

Inledning

Målet med Barnkonventionen är att skydda barn som anses vara en särskilt utsatt grupp men också att stärka barns ställning genom att lyfta fram barn som individer med egna rättigheter. Den är också idag självklar som normativ utgångspunkt för etiska ställningstaganden rörande barn. Barnkonventionen är uttryck för barns förändrade villkor och barndomens förändring. I Mastersprogrammet i Barn- och barndomsstudier granskas barns skilda kulturella, sociala och politiska villkor och barndomens förändring både som det kommer till uttryck i barns vardagsliv och i politiska och kulturella sammanhang. Programmet kombinerar synen på barn som aktörer med en tvärvetenskaplig och teoretisk medvetenhet om barndomens föränderlighet och skiftande innebörder i en globaliserad värld. Betoningen av barns aktörskap innebär att barns rättigheter som subjekt och en självständig moralisk och politisk status är en central utgångspunkt.

Programmet i Barn- och barndomsstudier går på heltid under två år. Undervisningen sker i form av distansutbildning online kombinerad med kortare campusbaserade undervisningsperioder. Studenter som endast önskar genomföra det första året är berättigade till en Magisterexamen i Barn (60 hp) efter att ha slutfört samtliga kurser på termin 1 och 2. Efter att ha slutfört samtliga kurser på de fyra terminerna är studenter berättigade att erhålla en Masterexamen i Barn (120 hp). 

Programmet syftar till att stimulera oberoende, kritiska och reflekterade förhållningssätt till ett brett spann av frågor som rör barn och barndom. Programmet syftar vidare till att ge teoretiska och metodologiska redskap för att delta i, granska, utveckla eller förbättra verksamheter som berör barn och barns livsvillkor.

Programmet erbjuder studenter fördjupade kunskaper för arbete på myndigheter, företag samt kommunala, statliga och icke-statliga organisationer (NGO) vars verksamhet berör barn och barns livsvillkor. Programmet ger även professionella, inom exempelvis utbildning, politik, social vård och social omsorg, spetskunskaper i frågor som rör barn och barns livsvillkor. Programmet förbereder vidare för forskning som relaterar till barn.

Mål

För en Magisterexamen i Barn (60 hp) skall den studerande:
• visa färdighet i att använda IT och digitala resurser i lärandeprocessen, och
• visa kunskap om hur tvärvetenskapliga förhållningssätt används för att analysera frågor som rör barn och barndom


Kunskap och förståelse

För en Magisterexamen i Barn (60 hp) skall den studerande:
• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet Barn, inbegripet såväl överblick som fördjupade kunskaper inom vissa delar och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
• visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet Barn

Färdighet och förmåga

För en Magisterexamen i Barn (60 hp) skall den studerande:
• visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information, och
• visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar, och
• visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För en Magisterexamen i Barn (60 hp) skall den studerande:
• visa förmåga att inom huvudområdet Barn göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, och
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

 

För en Masterexamen i Barn (120 hp) skall den studerande:
• visa kunskap om hur tvärvetenskapliga förhållningssätt används i forskning som rör barn- och barndom

Kunskap och Förståelse

För en Masterexamen i Barn (120 hp) skall den studerande:
• visa kunskap och förståelse för huvudområdet Barn, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
• visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen

Färdighet och förmåga

För en Masterexamen i Barn (120 hp) skall den studerande:
• visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information, och
• visa förmåga att kritisk, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därmed bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete, och
• visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För en Masterexamen i Barn (120 hp) skall den studerande:
• visa förmåga att inom huvudområdet Barn göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, och
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling


 

Innehåll

Termin 1

Introduktion till Barn- och barndomsstudier, 7,5 hp

Kursen inleds på campus med en introduktion till det tvärvetenskapligt orienterade fältet Barn- och barndomsstudier inklusive förekommande teoretiska inriktningar och forskningsområden. Introduktionen fortsätter sedan online. På campus introduceras också den digitala lärosalens olika resurser samt programmets pedagogiska uppläggning. Grunderna för muntlig och skriftlig vetenskaplig kommunikation: akademiskt skrivande, citerings- och referensregler och innebörden av plagiat samt innebörden av kritisk reflektion introduceras på campus och fortsätter online.

Historiska perspektiv på barn och barndom, 7,5 hp

Kursen behandlar hur historiska studier av barn och barndom synliggör barndomens kontextbundenhet i tid och rum. Faktorer såsom kön, etnicitet, klass och ålderskategoriseringar diskuteras och barns villkor samt barndomens innebörder och förändring i relation till välfärdens organisering och framväxten av utbildnings väsendet. Kursen belyser olika forsknings- och metodtraditioner inom fältet barndomshistoria.

Antropologiska perspektiv på barn och barndom, 7,5 hp

Kursen behandlar antropologiska perspektiv och tvärkulturella synsätt på vad det innebär att vara barn och växa upp i olika kulturella kontexter. Den berör antropologiska grundbegrepp och deras betydelse för studiet av barns livsvillkor och vardagsliv; hur uppfattningar om till exempel person, familj, släkt, kamratgrupp, kropp och genus varierar och genomsyrar barns vardagsliv samt förhållande till välfärds- och utbildningsinstitutioner. Vidare behandlas antropologiska forskningsmetoder.

Sociologiska perspektiv på barn och barndom, 7,5 hp

Kursen ger en överblick över det barndomssociologiska forskningsfältet såväl teoretiskt som metodologiskt. Ett centralt moment i kursen är förhållandet mellan barns aktörskap och samhälleliga strukturer. Vidare behandlas sätt att definiera grundläggande begrepp som bland annat barn, barnperspektiv, barns perspektiv, ålder och generation. Kursen ger dessutom inblick i barns vardagsliv, villkor och relationer och hur de görs i förhållande till andra åldersgrupper, i kamratgrupper och beroende av kön, klass, etnicitet etc. Skola, fritid och kamratgrupper är områden som kursen särskilt behandlar.

 

Termin 2

Metoder i barn- och barndomsforskning, 7,5 hp

I kursen behandlas grundläggande forskningsmetoder i barn och barndomsforskning. Kursen behandlar också hur forskningsfrågor påverkar och styr val av metod för att besvara densamma. Vidare behandlas kopplingen mellan forskningsfrågor och val av metod för insamling av material och analys. Etiska principer och dilemman i forskningsprocesser som involverar barn och barndom fokuseras särskilt, liksom aspekter som rör reflexivitet och kvalitetskriterier. I kursen ingår att utveckla och presentera en forskningsplan samt att granska, värdera och diskutera andras forskningsplaner.

Barns rättigheter, 7,5 hp

Kursen behandlar olika kategorier av barns rättigheter och olika filosofiska argument i relation till barns rättigheter. Barns rättigheter diskuteras i relation till universella och kulturrelativistiska perspektiv; på vilka sätt barns rättigheter kan komma att stå i konflikt med andra parters intressen och på vilka sätt barns rättigheter kan ges olika innebörder i till exempel olika institutionella och politiska sammanhang och av olika parter.

Magisteruppsats, 15 hp

Kursen innebär en individuell fördjupning inom området Barn- och barndomsstudier. Kursen omfattar även att ta del av och granska andras fördjupningar inom området Barn- och barndomsstudier. I kursen ingår att med handledning online, samla in och systematiskt analysera empiriskt material och färdigställa en magisteruppsats. Vidare ingår att på ett seminarium på campus presentera och försvara sin uppsats och opponera på en annan.

 

Termin 3

Barn, föräldraskap, familjeliv, 7,5 hp

Kursen behandlar barns relationer i familjen ur olika teoretiska perspektiv; familjelivets praktiker i relation till reproduktion, föräldraskap, barn och barndom; förklaringsmodeller och empiriska förhållanden på såväl individuell, interpersonell som strukturell nivå. Familj som begrepp problematiseras och familjelivets villkor utifrån familjestruktur, socioekonomiska och kulturella förutsättningar och transnationella relationer diskuteras. Relationen mellan familj och olika politiska processer, välfärds- och utbildningsinstitutioner behandlas också.  

Barn, skola och utbildning, 7,5 hp

Kursen struktureras utifrån ett antal områden som representerar forskning om utbildningssammanhang så väl som barns kamratgrupper. Kursen berör historiska och sociologiska perspektiv i relation till hur utbildningsinstitutioner har utvecklats inom ramen för politiska och samhälleliga processer. Olika perspektiv på utbildning beskrivs och diskuteras i relation till mer generella föreställningar om barn, barns aktörskap och den roll som barns kamratgrupper spelar i barns socialisation.

Barn, migration & transnationella barndomar, 7,5 hp

Kursen behandlar barn och migrationsprocesser i en globaliserad värld. Teoretiska perspektiv på migration behandlas med fokus på drivkrafter, orsaker och strategier för tvingad respektive frivillig migration. Kursen belyser särskilt barns situation och levda erfarenheter av migration, med betoning på familjeliv och släktrelationer. Även flyktingbarns behov av vård och omsorg fokuseras. Etiska perspektiv på barn och medborgarskap sett i relation till gränser, migrationspolitik och Barnkonventionen.

Barn, genus & sexualitet, 7,5 hp

Kursen behandlar barn, genus och sexualitet, historiskt och idag. Vidare är centralt att definiera begreppen barn, genus och sexualitet i förhållande till varandra. Kursen belyser hur barns genus och sexualitet är avhängiga samhällelig och kulturell kontext och hur barn förhåller sig till och formas av föreställningar om genus och sexualitet i vardagslivet. Frågor om hur barn lär sig om sexualitet diskuteras utifrån kulturella vardagliga praktiker så som ålder, skola och medier.

 

Termin 4

Metoder och kunskapssyn i barn- och barndomsforskning, 7,5 hp

I kursen behandlas vetenskapsteoretiska grunder i barn- och barndomsforskning. Kursen behandlar också betydelsen av kunskapssyn vid val av metod för både insamling och analys av insamlade data, samt relationen mellan forskningsfrågor, forskningsmetoder och kunskapssyn. Kursen behandlar hur kvalitetskriterier kan användas vid granskning av tidigare forskning och forskningsplaner. Vidare behandlas forskningsetiska principer liksom specifika dilemman som uppstår i vetenskapliga undersökningar som involverar barn och barndom. Ett moment i kursen innebär att kritisk, självständigt och kreativt identifiera och formulera ett relevant forskningsproblem för masterstudien, samt att i en forskningsplan beskriva hur detta med adekvata metoder och inom givna tidsramar kan studeras.

Barns hälsa och utveckling i en global värld, 7,5 hp

Kursen behandlar barns utveckling ur olika teoretiska perspektiv. Utvecklingsbegreppets betydelse i nutida föreställningar om barn och barndom belyses. Begrepp som normalitet och avvikelse i utvecklingspsykologiskt tänkande tas upp ur ett historiskt och samhälleligt perspektiv. Ett globalt perspektiv på barns hälsa och utveckling fokuseras liksom de dilemman som uppstår när normer och värderingar ur ett specifikt socialt och kulturellt sammanhang överförs till ett annat. Barnkonventionens betydelse i utveckling av hälsopolitik, nationellt och internationellt diskuteras.

Masteruppsats, 15 hp

Kursen innebär en individuell fördjupning inom området Barn- och barndomsstudier. Kursen omfattar även att ta del av och granska andras fördjupningar inom området Barn- och barndomsstudier. I kursen ingår att att med handledning online, samla in och systematiskt analysera empiriskt material och färdigställa en masteruppsats. Vidare ingår att på ett seminarium på campus presentera och försvara sin uppsats och opponera på en annan.

 

Teoretisk fördjupning

Under termin 1 introduceras den studerande till det tvärvetenskapliga fältet Barn- och barndomsstudier, med speciellt fokus på historiska, antropologiska och sociologiska perspektiv. Denna termins kunskapsområden fördjupas senare under utbildningen, men då i relation till specifika problemområden. Under termin 2 sker det i kursen Barns rättigheter, under termin 3 i kurserna Barn, föräldraskap, familjeliv; Barn, genus och sexualitet; Barn, migration och transnationella barndomar samt Barn, skola och utbildning och slutligen under termin 4 i kursen Barns hälsa och utveckling i en global värld.

 

Metodologisk fördjupning

Fördjupning i centrala forskningsmetoder sker både inom kunskapsområdena och över dessa. I varje kunskapsområde ingår metodologiska moment och projektarbeten, vilket innebär att den sammanlagda metodundervisningen blir omfattande och profilerande för utbildningen.

Därutöver erbjuder utbildningen två metodkurser, den första på magisternivå (termin 2) och den andra på masternivå (termin 4). Den första metodkursen betonar särskilt vetenskaplig bredd medan den andra betonar djup och precision i relation till det egna masteruppsatsarbetet. Däri ingår också vetenskapsteoretiska fördjupningar.

Undervisnings- och arbetsformer

Programmet kombinerar distansutbildning online med fem undervisningsperioder på campus. Den första campusperioden infaller vid programstarten. Två perioder är knutna till uppsatskurserna på termin 2 respektive 4. Därutöver sker undervisning på campus vid ytterligare ett tillfälle på termin 2.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, gruppövningar och handledning. Den studerande förväntas delta i undervisning såväl på campus som online. Utöver detta, förväntas den studerande ägna sig åt självstudier.

Den studerande förväntas ta aktiv del i sitt lärande och kunna arbeta såväl självständigt som i par eller grupper med andra studenter. De huvudsakligen internetbaserade undervisningsformerna ställer större krav på den studerandes egen aktivitet än vid rena campusbaserade program.

Eftersom uppläggningen av programmet innebär att studenter interagerar med lärare och studiekamrater via en digital lärosal och via andra elektroniska kanaler krävs att studenterna ha tillgång till Internet, företrädesvis via bredband.

Tekniska krav

Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Alla kurser presenteras i en mängd olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om eventuella särskilda krav som kan behövas för en kurs kan hittas i studiehandboken på programmet hemsida.

Examination

Varje kurs examineras individuellt eller i grupp huvudsakligen online men i vissa fall också på campus. Både skriftliga och muntliga examinationer förekommer. I kursplanerna och studiehandboken preciseras vad som gäller för respektive kurs.

Examinerande moment är obligatoriska. Missat obligatoriskt moment kompenseras med uppgift som meddelas av kursens examinator. Missat obligatoriskt moment under campusperioden ersätts normalt av uppgift under nästkommande campusperiod.

Varje student garanteras minst tre provtillfällen på en och samma kurs (utan att kurslitteraturen ändras) under en tid av ett år.

Betyg

Vilka betygsgrader som förekommer vid bedömning av den studerandes kunskaper och färdigheter fastställs särskilt i varje kursplan.

 

Förkunskapskrav

Kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsv) inom ett ämne relevant för programmet. Exempel på huvudområden som är relevanta är: antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier eller statsvetenskap.

Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande.

    Tillträdeskrav till högre termin eller kurser

    För att uppfylla behörighetskraven till kursen Magisteruppsats (15 hp) på termin 2 skall den studerande ha slutfört minst 30 högskolepoäng av första årets kurser, varav minst 5 högskolepoäng på kursen Metoder i barn- och barndomsforskning (7,5 hp) på termin 2.

    För att vara behörig till den tredje terminen skall den studerande ha slutfört minst 45 högskolepoäng av första årets kurser.

    För att vara behörig till den fjärde terminen skall den studerande ha slutfört minst 75 högskolepoäng, varav 15 poäng skall utgöra magisteruppsatsen på termin 2.  

    Examenskrav

    Den studerande kommer att tilldelas examensbevis för Filosofie masterexamen med huvudområdet Barn (120hp). Detta förutsatt att alla kurser, inklusive uppsatser, är slutförda och att den studerande uppfyller de allmänna och särskilda behörighetskraven, inklusive bevis på innehav av en kandidatexamen eller motsvarande examen.

    Studenter som har avslutat det första året, inklusive en magisteruppsats om 15 hp, är berättigade till en Filosofie magisterexamen med huvudområdet Barn (60 hp).

    Examensbevis utfärdas av Filosofiska fakultetens fakultetsstyrelse på begäran av den studerande.

    Examensbenämning på svenska

    Filosofie masterexamen i huvudområdet barn alternativt Filosofie magisterexamen i huvudområdet barn.

    Examensbenämning på engelska

    Master of Social Science (60/120 credits) with a major in Child Studies

    Särskild information

    Undervisningsspråk

    Engelska.

    Antagningsförfarande

    Den studerande antas till programmet i sin helhet.

    Tillgodoräknande

    Filosofiska fakultetsstyrelsen eller person som utsetts av styrelsen beslutar huruvida tidigare utbildning kan överföras till programmet.

    Termin 1 HT 2018

    Termin 2 VT 2019

    Termin 3 HT 2019

    Termin 4 VT 2020