Sjuksköterskeprogrammet, 180 hp

Nursing Programme, 180 credits

MGSK2

Programmet är nedlagt.

Undervisningsspråk

Svenska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Sjuksköterskeexamen 180 hp och Medicine kandidatexamen i omvårdnadsvetenskap.

Studietakt

Helfart

Syfte

Programmet leder till sjuksköterskeexamen och syftar till att förbereda för legitimation som sjuksköterska med anställning inom hälso- och sjukvården. Vidare syftar programmet till en examen på grundnivå och förbereder för fortsatt utbildning på avancerad nivå och forskarnivå.

Mål

Allmänna mål
I Högskolelagen 1 kap (SFS 1992:1434 med uppdateringar) har följande allmänna mål för grundnivå fastslagits:

8 § Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning. Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Mål för examen
Mål för sjuksköterskeexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100 med uppdateringar), bilaga 2, Examensordning: 

Kunskap och förståelse
För sjuksköterskeexamen skall studenten kunna:

  • Visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, 
  • visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet, 
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa,  
  • visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga 
För sjuksköterskeexamen skall studenten kunna: 

  • Visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling,  
  • visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,  
  • visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete, 
  • visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring, 
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov, 
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,  
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,  
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och  
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
För sjuksköterskeexamen skall studenten kunna: 

  • Visa självkännedom och empatisk förmåga, 
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, 
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. 

Mål för kandidatexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, bilaga 2 - Examensordning):

Kunskap och förståelse 
För kandidatexamen skall studenten kunna: 

  • Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. 

Färdighet och förmåga 
För kandidatexamen skall studenten kunna: 

  • Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer, 
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar, 
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och 
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
För kandidatexamen skall studenten kunna: 

  • Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, 
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människans ansvar för hur den används, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens. 

Förutom målen ovan skall studenterna efter avslutad utbildning ha uppnått lärosätets lokala mål och utbildningsprogrammets lokala mål.

Lokala mål för Medicinska fakulteten
Studenten skall efter genomgången utbildning:

  • Ha förmåga att problematisera situationer i hälso- och sjukvården för att kunna motivera och värdera val av handling som professionell yrkesutövare,
  • visa kunskap om och förståelse för faktorer som påverkar hälsan ur ett lokalt och globalt perspektiv,
  • kunna värdera och tillämpa kunskap om evidens och förbättringsarbete,
  • kunna arbeta för en hållbar och hälsofrämjande utveckling för nuvarande och kommande generationer,
  • ha uppnått en interprofessionell kompetens för att kunna arbeta i team med andra yrkesgrupper, och
  • visa kunskap om och förståelse för betydelsen av jämlikhet och lika villkor i samhället.

Programmets lokala profil
Programmet knyter an till den forskning som bedrivs på lärosätet, med kursinnehåll inom egenvård, vilket inkluderar hälsofrämjande aktiviteter i syfte att behålla och förbättra hälsan. Även personcentrerad vård och dess effekter studeras, i syfte att lindra lidande och skapa förutsättningar för en fridfull död.

Forskning bedrivs gällande effekter av behandling och vård på lika villkor, resurser för vård och omvårdnadsmiljö, organisation och vårdkedjan. Informatik har en naturlig del i forskningen och som ett verktyg i vårdarbetet och är ett hjälpmedel för de personer som behöver komma i kontakt med samhällets olika vårdinstanser.

Lokala mål för sjuksköterskeprogrammet
Studenten skall efter genomgången utbildning:

  • Kunna genomföra personcentrerad vård, som är säker och använda sig av tillgänglig hälso- och sjukvårdsinformatik,
  • ha kompetens för att avgöra vilka egenvårds- eller omvårdnadsåtgärder som behövs och kunna verka inom samhällets olika vårdformer, och
  • ha kunskap om omvårdnadsforskning som syftar till att studera människan under hela livscykeln och generera kunskap om hälsofrämjande aktiviteter för att behålla hälsa, lindra lidande och skapa förutsättningar för en värdig död.

Innehåll

I programmet ingår följande kurser

Sjuksköterskans profession och omvårdnadens grunder, 19,5 högskolepoäng (termin 1)
The Nurse Profession and Fundamentals of Nursing 19,5 credits

Människokroppens anatomi och fysiologi, 10,5 högskolepoäng (termin 1)
Anatomy and Physiology of the Human Body 10,5 credits  

Hälsofrämjande omvårdnad, 30 högskolepoäng (termin 2)
Health Promotion in Nursing, 30 credits

Omvårdnad vid ohälsa I, 30 högskolepoäng (termin 3)
Nursing in Illness I, 30 credits

Omvårdnad vid ohälsa II, 30 högskolepoäng (termin 4)
Nursing in Illness II, 30 credits

Omvårdnad vid komplexa situationer I, 22,5 högskolepoäng (termin 5)
Nursing in Complex Situations I, 22,5 credits

Självständigt arbete (examensarbete) i omvårdnadsvetenskap, 15 högskolepoäng (termin 5 och 6)
Degree Project in Nursing Science, 15 credits

Omvårdnad vid komplexa situationer II, 22,5 högskolepoäng (termin 6)
Nursing in Complex Situations II, 22,5 credits  

Omfattningen av den kliniska undervisningen motsvarar EU-direktiv 2013/55/EU.

 

Progression
Progression inom programmet framgår av lärandemålen i respektive kursplan för programmets kurser samt av föreslagen kurslitteratur i litteraturlistorna.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Områdesbehörighet 16 (Matematik B, Samhällskunskap A, Naturkunskap B alternativt Biologi A, Fysik A och Kemi A) eller Områdesbehörighet A14 (Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1och 1a2) . Naturkunskap B kan för Omvårdnadsprogrammet ersättas med kurserna Medicinsk grundkurs samt Vård- och omsorgsarbete. 

    Tillträdeskrav till högre termin eller kurser

    Kursernas innehåll bygger på varandra och ska genomföras i turordning.

    För tillträde till kursen Hälsofrämjande omvårdnad 30 hp (termin 2) krävs godkänt basgruppsarbete i kurserna Sjuksköterskans profession och omvårdnadens grunder 19,5 hp och Människokroppens anatomi och fysiologi 10,5 hp (termin 1).

    För tillträde till kursen Omvårdnad vid ohälsa I 30 hp (termin 3) krävs godkänt betyg från kurserna Sjuksköterskans profession och omvårdnadens grunder 19,5 hp och Människokroppens anatomi och fysiologi 10,5 hp (termin 1) samt godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kursen Hälsofrämjande omvårdnad 30 hp (termin 2).

    För tillträde till kursen Omvårdnad vid ohälsa II 30 hp (termin 4) krävs godkänt betyg från kursen Hälsofrämjande omvårdnad 30 hp (termin2) samt godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kursen Omvårdnad vid ohälsa I 30 hp (termin 3). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser enligt ovan är uppfyllda.

    För tillträde till kursen Omvårdnad vid komplexa situationer I 22,5 hp (termin 5) och Självständigt arbete (examensarbete) i omvårdnadsvetenskap 15 hp (termin 5-6) krävs godkänt betyg från kursen Omvårdnad vid ohälsa I 30 hp (termin 3) och godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kursen Omvårdnad vid ohälsa II 30 hp (termin 4). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser enligt ovan är uppfyllda.

    För tillträde till kursen Omvårdnad vid komplexa situationer II 22,5 hp (termin 6) krävs godkänt betyg från kursen Omvårdnad vid ohälsa II 30 hp (termin 4) och godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kursen Omvårdnad vid komplexa situationer I 22,5 hp (termin 5). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser enligt ovan är uppfyllda.

    Självständigt arbete (examensarbete)

    För sjuksköterske- och kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. 

    Examenskrav

    Sjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Den akademiska nivån (kandidatexamen i omvårdnadsvetenskap) uppnås efter fullgjorda 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet.

    Examensbenämning på svenska

    Sjuksköterskeexamen 180 hp och Medicine kandidatexamen i omvårdnadsvetenskap.

    Examensbenämning på engelska

    Degree of Bachelor of Science in Nursing, 180 credits and Degree of Bachelor of Medical Science in Nursing, 180 credits.

    Särskild information

    • undervisningen är förlagd till både Linköping och Norrköping
    • verksamhetsförlagd utbildning kan ske utanför studieorterna vilket kan medföra utökade kostnader för studenten
    • undervisningsspråk är huvudsakligen svenska, vissa moment kan komma att genomföras på engelska
    • litteratur är på engelska och svenska
    • Socialstyrelsen utfärdar legitimation.

    Internationalisering 
    Det finns möjlighet att på angivna terminer genomföra hel eller del av kurs vid ett utländskt universitet.

    Genom samarbeten med lärosäten utanför Sverige kan det förekomma utländska studenter och/eller lärare vid programmet.

    Övriga föreskrifter

    För övriga föreskrifter om anstånd, studieuppehåll, återkomst, tillgodoräknande etc. hänvisas till Linköpings universitets regelsamling och av fakultetsstyrelsen vid medicinska fakulteten fastställda studieadministrativa regler.

    Övergångsregler

    Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

    1. Denna utbildningsplan träder i kraft den 29 augusti 2016 och gäller för studenter som antas till utbildningen från och med den 1 juli 2016. Från och med vårterminen 2019 gäller utbildningsplanen även för studenter som antagits före den 1 juli 2016.
    2. Från och med vårterminen 2016 fasas kurser enligt den utbildningsplan som fastställdes 2012-03-22, reviderad 2012-04-26 och 2012-06-07 (dnr LiU-2012–00670) successivt ut. Detta innebär att kursen under termin 1 ges sista gången vårterminen 2016, kursen under termin 2 ges sista gången höstterminen 2016, osv. Kursen under termin 6 ges således sista gången höstterminen 2018.
    3. Student som antagits till utbildningen före den 1 juli 2016 har rätt att genomföra omprov enligt tidigare utbildningsplan vid tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer efter det att respektive kurs ges för sista gången.
    4. Programansvarig beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och som på grund av studieuppehåll eller av annan anledning inte fullgjort studierna senast höstterminen 2018.

    Termin 1 VT 2017

    Termin 2 HT 2017

    Termin 3 VT 2018

    Termin 4 HT 2018

    Termin 5 VT 2019

    Termin 6 HT 2019