Nedan beskrivs mål och indikatorer för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå; för Forskning och utbildning på forskarnivå och för Samverkan/nyttiggörande. Mål och indikatorer illustreras i LiU:s strategikarta.
Utbildning – mål och indikatorer
Linköpings universitets strategiska mål för utbildning på grundnivå och avancerad nivå är att:
Attrahera och examinera eftertraktade studenter och doktorer för ett hållbart samhälle i en föränderlig värld.
Detta ska ske genom att universitetet ska: ”Vidareutveckla profilen av ett program- och campusuniversitet med innovativa, utmanande och studentaktiva utbildningar.” Universitetet ska också fortsätta utvecklingen av digitala resurser för lärande.
Följande två indikatorer med måltal är fastställda av universitetsstyrelsen:
- Etablering på arbetsmarknaden med måltalet att universitetets jämförelsetal ska tillhöra topp 3 bland landets lärosäten i UKÄ:s rapporter om etableringen på arbets-marknaden.
- Nationell andel av antalet förstahandssökande till utbildningsprogram (hösttermin) med måltalet minst 5,50 procent.
Forskning – mål och indikatorer
Universitetets strategiska mål för forskningen är att:
Skapa och sprida forskningsresultat med internationell genomslagskraft.
Detta ska ske genom att: ”Stärka och utveckla internationellt slagkraftiga forskningsmiljöer som även tar ansvar för utbildning och samverkan.”
Följande två indikatorer med måltal är fastställda av universitetsstyrelsen:
- Fältnormaliserat citeringsindex, med måltalet minst 1,15.
- Andel externa medel från Vetenskapsrådet (VR), med måltalet minst 7 procent i medelvärde de tre senaste åren.
Samverkan och nyttiggörande – mål och indikatorer
Linköpings universitets strategiska mål för samverkan är att:
Bidra till en samhällsutveckling baserad på kunskap.
Detta ska ske genom att universitetet ska: ”Vidareutveckla och stärka samverkan med det omgivande samhället.”
Följande två indikatorer med måltal är fastställda av universitetsstyrelsen:
- Externa medel: LiU:s andel av de externa medlen från EU:s ramprogram (exkl. European Research Council, ERC) och Vinnova, som går till svenska lärosäten, ska uppgå till minst 8 procent vardera.
- Personalrörlighet: Andel adjungerade läraranställningar med måltalet runt 10 procent samt externanställda forskarstuderande med måltalet runt 20 procent.