Social Science 2, 13.5 credits

Samhällsorienterande ämnen 2, 13.5 hp

972G21

Main field of study

Society and Culture

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Birgitta Plymoth

Course coordinator

Nedzad Mesic

Director of studies or equivalent

Mats Brusman
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Society and Culture

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

The following applies to courses that include a compulsory component:

  • If special circumstances prevail, and if it is possible with consideration of the nature of the compulsory component, the examiner may decide to replace the compulsory component with another equivalent component.

If the LiU coordinator for students with disabilities has granted a student the right to an adapted examination for a written examination in an examination hall, the student has the right to it. If the coordinator has instead recommended for the student an adapted examination or alternative form of examination, the examiner may grant this if the examiner assesses that it is possible, based on consideration of the course objectives.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
OBL3 Exercises 0 credits D
OBL4 Exercises 0 credits D
OBL5 Exercises 0 credits D
OBL6 Exercises 0 credits D
SME5 Exercises 3 credits U, G
SRE2 Exercises 3 credits U, G, VG
SME6 Exercises 3.5 credits U, G
SRE3 Exercises 4 credits U, G, VG
Litteraturlista över obligatorisk litteratur och texter HISTORIA Berggren, L & Greiff, M. (2012):”Vikingatåg i väster- och österled”, i: En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur, s. 17–34. * Skolverket, (u.å) , Källkritik för yngre elever. Hämtad 17 mars 2019 från https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/kallkritik-for-yngre-elever Graninger, G & Graninger, G. (1988): ”Forntidsgröten: barns tidsuppfattning och skolans historieundervisning – några iakttagelser”, i: Litteraturen och läsarna: festskrift till Gunnar Hansson. * Hagerman. F m.fl. (2018), “Estetiska läroprocesser” i Jeppsson, F. (2018) (Red) Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. (Första utgåvan). [Stockholm]: Natur & kultur. * Ingelman-Sundberg, C. (2004). ”Från jämställdhet till jungfrufödsel,” i Forntida kvinnor: jägare, vikingahustru, prästinna. Stockholm: Prisma. * Lindström, D (2004): Forntid i Sverige – en introduktion. Stockholm: Natur och kultur* Lindström, J & Hjort, S (1998;2010): Forntiden runt hörnet. En arkeologisk handledning för grundskolans lärare. Stockholm: Stockholms läns museum. (Kommer kunna köpas hos Bokakademin i Kårallen och i Täppan TP501) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Lgr 11. Stockholm:Fritzes. (Finns att ladda ned från Skolverkets hemsida https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan) Nilsson H (red), Lokalhistoria i skolan, 1994:5, http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:623047/FULLTEXT02.pdf * Näsström, B-M (2001): ”Gudarnas undergång”, i: Fornskandinavisk religion. En grundbok. Lund: Studentlitteratur, s. 273–287. * Odenstad, C. (2014). Ämnesdidaktik för SO-ämnena: för grundskolan. (1. uppl.) Malmö: Gleerup. Rudnert J, (2011)”Historia för grundskolans tidiga år” i Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.). Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur * Rudnert, J. (2018), Barns förutsättningar att lära historia, Stolare, M. & Wendell, J. (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: För lärare 4–6. (Första upplagan). Malmö: Gleerup * Thurén, T. (2013). Källkritik. (3., [rev. och omarb.] uppl.) Stockholm: Liber. Alternativt: Thurén, T. (2003). Sant eller falskt?: metoder i källkritik. Stockholm: Krisberedskapsmyndigheten.* Ågren, M (2013):”Därför är jag historiker”, i: Scandia, band 79:2.* Se nästa sida… GEOGRAFI Andersson, H. (1997) ”Den medeltida staden – struktur och bebyggelse”, i Hall, T. & Dunér, K. (red.) Den svenska staden: planering och gestaltning - från medeltid till industrialism.* Balldin J (2010) Barndomens geografi och platser för nuet. I Qvarsebo, J. & Tallberg Broman, I. (red.) (2010) Från storslagna visioner till professionell bedömning: om barndom, utbildning och styrning. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola * Björk, C. Nordling, Lars, Reppen Laila (2012), Så byggdes staden. Svensk Byggtjänst. Stockholm. 14 sidor* Cele, S. (2008) ” Från sinne till symbol–om barns förhållande till kartan”, Geografiska Notiser nr 3* Cserhalmi, N. (1998 alt 2008) Fårad mark: handbok för tolkning av historiska kartor och landskap. Stockholm: Sveriges hembygdsförb. (ej sid 43–60) Eskilsson, L. (2001) ”Decentralisering eller centralisering” i Book, K. & Eskilsson, L. Stadens struktur: varför och hur? Diss. av båda förf. Lund: Uni Forsberg, G. (2005) Den genderiserade staden, i Tora Friberg et al (red) Speglingar av rum. Symposion, Stockholm. 19–35.* Friberg, T. (2005) Kvinnors upplevelse av resans rum, Tora Friberg et al (red) Speglingar av rum. Symposion, Stockholm. 193–209.* Globala målen. (u.å.). Globala målen. Hämtad 27 mars 2018 från http://www.globalamalen.se/skola/skolmaterial/ Hesslefors-Arktoft E. (2006) Att utgå från erfarenheter, utmana och skapa nya erfarenheter, i Erfarande och synvändor: en artikelsamling om de samhällsorienterande ämnenas didaktik. Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.* Hållbar utveckling (u.å), Världsnaturfonden. Hämtad 27 mars 2018 från http://www.wwf.se/utbildning/utbildning/1522412-utbildning Köhler, Helena, ”Kartor, diagram och landskapsinformation” (Kartografikompendium). * Köhler, H & Trygg, K. (2015) Exkursion, varför då? Geografiska notiser 73:1 2015 s. 16–22 http://www.geografitorget.se/gn/nr/2015/bil/1-06.pdf Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Lgr 11. Stockholm: Fritzes. (Finns att ladda ned från Skolverkets hemsida https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet) Naturskyddsföreningen (u.å), från Naturskyddsföreningen https://www.naturskyddsforeningen.se/skola Hämtad 17 mars 2019 från Perhans, K-E. (2002) Istidens landskap. Sollentuna: GEO-läromedel** Perhans, K-E. (2003) Endogena processer, Sollentuna: GEO-läromedel** Perhans, K-E, (2004) Exogena processer, Sollentuna: GEO-läromedel** Sanderoth, I & Båth, S (2009) Plats, identitet, lärande. Närområdesstudier i skolan. Lund: Studentlitteratur Szczepanski, A. (2013). Platsens betydelse för lärande och undervisning -ett utomhuspedagogiskt perspektiv. NorDiNa. (9:1, 3–17).* Sund, P. & Sund, L. (2017). Hållbar utveckling: ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. (Första upplagan). Stockholm: Liber. Tunström, Moa ”Segregationens två poler” i Mana 2010:4.* Van der Brugt, D, (2009) ”Farliga platser och skumma typer – rädsla för stadens våld bland barn och deras föräldrar”, Geografiska Notiser nr 3.* Wakeham, K. (2015) Norrköpingsmodellen – att lära i fält. Geografiska notiser 73:1 2015 s. 6 – 15 http://www.geografitorget.se/gn/nr/2015/bil/1-05.pdf Öhman, J. (2000) ”Urbanisering, staden och konkursen”, i Berger, S. (red.) i Det nya samhällets geografi. (1. uppl.) Uppsala: Uppsala Publ. House, s 59–78.* Östman, P. (1985). Geografi som vetenskap: en introduktion. Malmö: Liber Förlag, s 23–34.* * Texterna finns på Lisam ** Texterna säljs av författaren Karl-Erik Perhans vid föreläsningen den 4/5 Kostnad 200 kr (kontant alt Swish)