Social kategorisering och socialt förändringsarbete, 15 hp

Social categorization and social change, 15 credits

745A58

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Sabine Gruber

Kursansvarig

Sabine Gruber

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 7 (HT 2019) 201935-202003 Svenska Norrköping, Norrköping V

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs minst kunskaper motsvarande 150 hp i socialt arbete. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- praktiskt tillämpa samt redogöra för kunskaper om socialt förändringsarbete med individer, familjer och grupper
- praktiskt använda samt problematisera hur sociala kategoriseringar som etnicitet, klass, kön och ålder påverkar det sociala arbetets praktik
- reflektera kritiskt över och tillämpa livsloppsperspektiv på individ- och familjenivå
- redogöra för och kritiskt granska teorier om förhållningssätt gentemot barn och vuxna i kris och praktiskt tillämpa dessa i socialt förändringsarbete
- kritiskt reflektera över det personliga och professionella förhållningssättet i relation till makt och mångfaldsperspektiv

Kursinnehåll

I kursen tränas den studerande praktiskt i att utveckla handlingsberedskap
för att kunna omformulera problem i förhållande till sociala kategorier som etnicitet, klass, kön och ålder. Här ingår att kritiskt analysera hur kategorisering och klientifieringsprocesser i socialt förändringsarbete skapar möjligheter och begränsningar ur ett individ och samhällsperspektiv. Narrativa teorier och metoder i socialt förändringsarbete studeras och tillämpas praktiskt och på individ, familje- och gruppnivå. Individers och familjers livslopp problematiseras ur makt och mångfaldsperspektiv 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av fältstudier, olika former av färdighetsträning, seminarier, workshop och föreläsningar. Studenterna förbereder sig individuellt och i arbetsgrupp inför dessa seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. 

Examination

Kursen examineras genom färdighetsträning och seminarium samt skriftligt och individuellt arbete. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SE10 Seminarium 1 0 hp D
SE11 Seminarium 2 0 hp D
SE12 Seminarium 3 0 hp D
SE14 Seminarium 6 0 hp D
SE15 Seminarium 7 0 hp D
SEM8 Seminarium 8 0 hp D
SEM9 Seminarium 0 hp D
FÄR1 Färdighetsträning 1 1 hp U, G
EXM1 Hemtentamen 1 4 hp U, G, VG
EXM2 Hemtentamen 2 4 hp U, G, VG
EXM3 Hemtentamen 3 4 hp U, G, VG
SE13 Seminarium 4 0 hp D
SE16 Seminarium 5 0 hp D
FÄR3 Färdighetsträning 2 1 hp U, G
OBL2 Workshop 1 1 hp U, G
745A58, 745A59, ht19 Social kategorisering och socialt förändringsarbete, 15hp (avancerad kurs) Obligatorisk Litteratur Bhabha Jacqueline (2009), “Arendt’s children: Do today’s migrant children have a right to have rights?”. I Human Rights Quarterly (31):410-451. Görs tillgänglig på lisam. Björngren Cuadra, Carin (2015), “Encounters with Irregular Migrants in Social Work – ‘Collateral Damage’ and Reframing of Recognizability in Swedish Public Social Services”. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 13(3): s.302-320. Valbar artikel. Bolzman, Claudio (2015), “Immigrant Social Workers and Transnational Practices: The Example of Latin Americans in Switzerland”. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 13(3):281-301. Valbar artikel. Clausen, John A. (1998) “Life reviews and life stories”.I Giele Janet Z. Elder Glen H. (red.) Methods of life course research: Qualitative and quantitative approaches. London: SAGE. Kapitlet görs tillgängligt på LISAM. Cromdal, Jakob och Osvaldsson, Karin (2012), ”Working towards trouble: Some categorial resources for accomplishing disputes in a correctional youth facility”. I Danby Susan, Theoblad Maryanne (red.), Disputes in everyday life: Social and moral orders of children and young people, Emerald Group Publishing Limited. Kapitlet görs tillgängligt via LISAM. Ducu, Viorela, Nedelcu, Michaela och Telegdi-Csetri, Aron (red.) (2018), Childhood and parenting in transnational settings. Cham: Springer. Kapitel 1, 12 + 2 valbara kapitel i del 1 och 2 av boken. Glotz Stade, Natalie, Hur ska kommunen göra när Migrationsverket skriver upp ett ensamkommande barns ålder under handläggningen? – analys. JP INFONET. Görs tillgänglig via LISAM. Hydén, Margareta (2014) ”The Teller-Focused Interview: Interviewing as a Relational Practice”. Qualitative Social Work, 13(1):1–18. Järvinen, Margaretha och Mik-Meyer, Nanna (2003), At skabe en klient. Institutionelle identiteter i socialt arbejde. Köpenhamn: Hans Reitzels Forlag. Laanemets, Leili, Mattsson, Tina och Nordling, Vanna (2013), ”Frikoppling, sammankoppling och besvärliga maktrelationer i socialt arbete”. Socialvetenskaplig tidskrift, 20(3–4):168–185. Lind Jacob och Persdotter Maria (2017), Differential deportability and contradictions of a territorialised right to education. A perspective from Sweden. Heft 2017:1 www. Movements-journal.org. Görs tillgänglig via LISAM. Moody Källberg, Maria, Hedberg Eriksson Karin, Ström, Maria och Tenerz Barbro (2018) Engagerande nätverksmöten. Lund: Studentlittertur. Kapitel 1-4, 6 + valbara kapitel. Münger, Ann-Charlotte och Mattsson, Tina (2018) ”The needs of the child have been met’: preliminary assessments regarding domestic violence in Swedish Child Protection Services. Nordic Social Work Research, online 25 september 2018. Närvänen, Anna-Liisa (2009), ”Ålder livslopp, åldersordning”. I Jönsson Håkan (red.) Åldrande, åldersordning, ålderism, Nationella institutet för forskning om äldre och åldrande. Institutionen samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet. Kapitlet görs tillgängligt via LISAM. Righard, Erica och Boccagni Paolo (2015), “Mapping the Theoretical Foundations of the Social Work Migration Nexus”. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 13(3):229–244. Sjöberg, Stefan och Turunen Päivi (red.) (2018), Samhällsarbete. Aktörer, arenor och perspektiv. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1–3, 12 + ett valbart kapitel i del 2. Smith, Dorothy E. (1978), “K is mentally ill” The Anatomy of a Factual Account. Sociology, 12(1):23-53. Thell, Nataliya och Jacobsson, Katarina (2016), ’”And how old are you?”: Age reference as an interpretative device in radio counselling’. Journal of Aging Studies, 39:31–43. Tilly, Charles (2000), Beständig Ojämlikhet. Lund: Arkiv Förlag. Van der Haar, Marleen (2015), ”The Political Context in Everyday Social Work practice”. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 13(3):265–280. Valbar artikel. Wrangsjö, Björn och Wirtberg Ingegerd (2019), Familjen och livscykeln. Lund: Studentlitteratur. Young, Thomas, M. och Poulin, John. E. (1998), ‘The Helping Relationship Inventory’: A Clinical Appraisal. Families In Society, 79 (2). Valbar skönlitteratur Alakoski, Susanna (2007), Svinalängorma. Stockholm: Albert Bonniers Förlag. Bakhtiari, Marjaneh (2006), Kalla det vad fan du vill. Stockholm: Ordfront Förlag. Hashem Zadeh Bonde, Golnaz, 2017, Det var vi. Wahlström och Widstrand. Karlsson Elise (2017), Klass. Stockholm: Natur & Kultur. Obs! Utöver obligatorisk litteratur kan eget valda vetenskapliga artiklar tillkomma under kursen

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.