Entreprenörskap, marknadsförings- och utställningsarbete, 15 hp
Enterprise, marketing and organising exhibitions, 15 credits
754G66
Huvudområde
Kultur- och kommunikationsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Ann-Sofie SvansboKursansvarig
Ann-Sofie SvansboStudierektor eller motsvarande
Frida BerntssonKontaktinformation
Ann-Sofie Svansbo, kursansvarig lärare
Carina Skoog, administratör
Jennie Wallin, studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2020 | 202045-202103 | Svenska | Linköping, Valla | INSTÄLLD |
Huvudområde
Kultur- och kommunikationsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FFörkunskapskrav
- Grundläggande behörighet på grundnnivå
- 30 hp godkända kurser inom konst, hantverk, slöjd eller formgivning
eller
1 års yrkeslivserfarenhet inom konst, hantverk, slöjd eller formgivning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redovisa och praktiskt utforma föremål som har marknadsanknytning
- översiktligt beskriva olika företagsekonomiska modeller, dess särart och verksamhetsbetingelser inom småföretagssektorn
- planera och utveckla affärsidéer och affärsplaner med slöjd- och hantverksföretag som utgångspunkt
- kritiskt analysera ekonomiska förhållanden och utvecklingstendenser med inriktning mot företag inom slöjd- och hantverksområdet
- redogöra för grundläggande begrepp inom marknadsföring, samt förstå och redogöra för marknadsföringens roll i ett slöjd- och hantverksperspektiv
- beskriva olika marknadsföringsstrategier och redogöra för olika utställningsformer, samt grundläggande principer för layout, med variation i informations- och kommunikationsteknik
- självständigt planera och genomföra utställningar inom slöjd- och hantverksområdet
- presentera, analysera och göra kvalitetsbedömningar av egna och andras arbeten ur ett ekonomiskt och marknadsmässigt perspektiv
Kursinnehåll
Kursen behandlar perspektiv på entreprenörskap, ekonomiska- och marknadsföringsmodeller. I skapandet ingår, analyser, dokumentationer och presentationer. Föremålet och dess skapare är centrala för utställningsarbete och marknadsföringsstudier. Vidare ingår grafisk formgivning med praktiskt layoutarbete med inriktning mot marknadsföring. Kursen behandlar även utställningen som kommunikationsmedium och marknadsplats. I kursen intergreras presentationstekniker som ger studenterna tillfälle att reflektera över hur den egna kunskapen kan omsättas till framtida produkter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, studiebesök, workshops- och produktionsarbete i ateljé samt fältstudier och studiebesök. Konkreta resultat av tillverkningsprocessen redovisas i en utställning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom
- presentation och offentliggörande av produkt, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UV
- skriftliga och muntliga redovisningar i grupp och individuellt, betygsskala: UV
- individuella skriftliga reflektioner, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänd på samtliga ingående moment, för Väl godkänt slutbetyg krävs minst 7.5hp väl godkänt.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
IDE1 | Idé, entreprenörskap och marknadsföring | 5 hp | U, G, VG |
PRD4 | Produktarbete | 5 hp | U, G, VG |
UTS1 | Utställningsarbete | 2.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftliga reflektioner med grafisk utformning | 2.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.