Bedömning och handläggning av komplexa omvårdnadssituationer inom medicinsk vård, 22.5 hp

Assessment and Management in Advanced Medical Nursing and Complex Care, 22.5 credits

8MIA09

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anita Kärner Köhler

Kursansvarig

Anne Söderlund Schaller

Studierektor eller motsvarande

Lena Hanberger
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASM1 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot medicinsk vård 1 (HT 2019) 201944-202123 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot medicinsk vård

Särskild information

Kursen utgör den tredje kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot medicinsk vård, 60 hp.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet, sjuksköterskeexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A. 

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • identifiera och förklara symtomens betydelse vid tecken på sjukdom, ohälsa och behandling inom medicinsk vård,
  • analysera teorier och begrepp applicerbara inom avancerad omvårdnad,
  • identifiera och motivera sjuksköterskans kärnkompetenser i klinisk avancerad omvårdnad

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • identifiera patienters behov och tillämpa relevanta evidensbaserade åtgärder inom generell och avancerad medicinsk vård,
  • tillämpa kärnkompetenserna vid omvårdnad av patienter med komplexa tillstånd,
  • identifiera och hantera existentiella behov vid ohälsa och sjukdom,
  • handha avancerad medicinskteknisk utrustning utifrån evidensbaserad kunskap

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • värdera kunskapskällor utifrån ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt,
  • analysera och värdera hur ett etiskt förhållningssätt, med beaktande av mänskliga rättigheter praktiseras i komplex vård och omvårdnad

Kursinnehåll

Kursen innehåller en fördjupning inom:

  • Sjuksköterskans kärnkompetenser (personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, säker vård och informatik) vid omvårdnad på avancerad nivå.
  • Vetenskaplig teori och metodik.
  • Patientens grundläggande behov relaterat till naturalförloppet och komplexa tillstånd.
  • Evidensbaserade bedömningar och åtgärder vid symtom och tecken, vid ohälsa sjukdom och behandling.
  • Evidensbaserade bedömningar och åtgärder vid sviktande vitalparametrar.
  • Evidensbaserade bedömningar och åtgärder vid existentiella symtom och tecken.
  • Etik, värderingar och mänskliga rättigheter.
  • Handhavande av avancerad medicinsk teknik.
  • Teorier och begrepp tillämpliga inom avancerad omvårdnad.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.

Arbetsformer i den här kursen är föreläsningar, seminarier, basgruppsarbete, färdighetsträningar och verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.

Examination sker genom skriftlig individuell hemtentamen och muntlig framläggning vid seminarium, skriftlig individuell tentamina samt bedömning av kliniskt-praktiska moment.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning. 

Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång. Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Undervisningsspråket är svenska.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU2 Verksamhetsförlagd utbildning (termin 4) 3 hp U, G
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning (termin 2) 6 hp U, G
TEN2 Individuell tentamen (termin 2) 3.5 hp U, G
TEN1 Individuell tentamen (termin 1) 4 hp U, G
STU3 Studieuppgift (termin 4) 1 hp U, G
STU2 Studieuppgift (termin 2) 2 hp U, G
STU1 Studieuppgift (PM/seminarium) (termin 1) 2 hp U, G
BAS1 Basgrupp (termin 1) 0.5 hp U, G
BAS2 Basgrupp (termin 2) 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.