Teaching Practice, 8 hp
Teaching Practice, 8 credits
924G07
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Elisabeth ErikssonKursansvarig
Elisabeth ErikssonStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Elisabeth Eriksson
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Eftermiddagstid) | VT 2020 | 202004-202023 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Föregående praktik under minst 2 års lärarutbildningen. Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B / Engelska 6. Undantag från Svenska B.
Lärandemål
After completing the course the student should
- have basic knowledge about Swedish school politics, the Swedish school system and school cultures
- be familiar with different teacher identities and leadership styles
- be able to describe and reflect on similarities and differences in different countries’ views on education and learning
- be able to plan, carry out and evaluate sequences of teaching in the curriculum
- be able to reflect on his/hers professional development as a teacher
Kursinnehåll
The course offers a brief introduction to current political and pedagogical perspectives on education, teaching and learning. Research on teacher identities and leadership styles is presented and discussed. The course has a comparative approach where students are encouraged to share their knowledge and experiences in seminars and through group-work. The course comprises 20 days of teaching practice and field studies at a school or pre-school. Class-room observations, interviews and active participation in teaching and other school activities provide a framework for analysis of the issues presented in the course.
Undervisnings- och arbetsformer
Lectures, literature studies, seminars, field studies and teaching practice.
Examination
Slutbetyg på kurs bestäms av betyg på den skriftliga examinationen.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU1 | Teaching Practice | 4 hp | EC |
STN1 | Written Examination | 4 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.