Biologi: verksamhetsförlagd utbildning (68-75 hp), 7.5 hp (93BIV3)

Biology: Teaching Practise (68-75 cr), 7.5 credits

Huvudområde

Biologi

Nivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Agneta Johansson

Kursansvarig

Agneta Johansson

Studierektor eller motsvarande

Agneta Johansson

Huvudområde

Biologi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska

Förkunskapskrav

Godkända kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp samt tidigare VFU-kurser. Kursen förutsätter dessutom kurserna Biologi (1-60 hp) varav 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.

Förkunskapskraven ska vara uppfyllda vid terminsstart den aktuella terminen.

För att få påbörja den verksamhetsförlagda utbildningen krävs också att studenten har bekräftat till VFU-koordinator att studenten har för avsikt att genomföra VFUn den aktuella terminen. Bekräftelsen ska ske terminen innan genomförandet av VFUn för att anskaffning av handledare ska kunna ske.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- planera undervisning inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- genomföra undervisning inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- utvärdera den egna undervisningen inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- göra riskanalyser inför laborativa moment i biologi
- genomföra laborativa moment i biologi
- dokumentera, bedöma och kommunicera elevernas kunskaper i biologi
- använda digitala verktyg inom det aktuella undervisningsområdet i biologi
- interagera och samarbeta med elever och handledare samt övrig inom skolverksamheten
- ta initiativ i den pedagogiska verksamheten
- analysera den egna undervisningen i biologi och utifrån detta dra slutsatser och förändra sitt agerande

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i biologi där olika tillämpade lärarförmågor övas. Den studerande tränar på att planera, organisera och genomföra ett större område i biologi. Den studerande reflekterar över olika former av kunskapsbedömning samt övar på att bedöma elevers kunskaper i biologi. Den studerande övar även på att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar, samt reflekterar tillsammans med handledaren över den egna lärarrollen. 

Under VFUn auskulterar och undervisar studenten även i sitt andra ämne/-n.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning, samt seminarium och självstudier.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Examination

Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt muntlig redovisning med skriftligt underlag.

Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Provkoder:
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: kunskapsbedömning 0.5hp (U-G)
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2 hp U-G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5 hp U-VG

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grand av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana tillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Kurslitteratur

Björn Andersson: Elevers tänkande om naturvetenskap (denna bok används även inom ramen för kurser i kemiämnet) + Aktuella forskningsartiklar inom biologididaktik

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för fysik, kemi och biologi

Kompletterande litteratur

Övrigt

Björn Andersson: Elevers tänkande om naturvetenskap (denna bok används även inom ramen för kurser i kemiämnet)
Aktuella forskningsartiklar inom biologididaktik

MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: kunskapsbedömn U, G 0.5 hp
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor U, G 2 hp
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor U, G, VG 5 hp

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.

Sidansvarig: Infocenter, infocenter@liu.se