Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Sociala relationer och lärares ledarskap, 7.5 hp (93UK51)

Educational Sciences 5, Social Relations and Teachers’ Leadership, 7.5 credits

Huvudområde

Didaktik

Nivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Paul Horton

Kursansvarig

Paul Horton

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan

Förkunskapskrav

Kursen förutsätter (1-60hp) i två ämnen, varav alla ingående VFU-kurse ska vara godkända. Dessutom ska kurserna Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp och Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp vara godkända, eller motsvarande.

 

 

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- behärska vetenskapliga begrepp kring socialt samspel, ledarskap, konflikter och mobbning
- urskilja sociala faktorer som kan påverka elevers psykosociala hälsa och lärande i skolan
- diskutera olika principer för ledarskap i klassrummet
- redogöra för olika strategier för konflikthantering
- beskriva olika metoder för att förebygga och hantera mobbning och kränkningar i skolan
- relatera teoretiska kunskaper kring socialt samspel, ledarskap, konflikter och mobbning till lärares arbete

Kursinnehåll

Kursen innehåller fyra delmoment. I det första momentet behandlas teorier och begrepp kring socialt samspel. Kunskaper kring grupprocesser, social påverkan och kommunikation är centrala i detta moment. I det andra momentet behandlas teorier och begrepp kring lärares ledarskap. Kunskaper om ledarskapsmodeller, lärar-elev-relationer och kontroll i klassrummet är centrala i detta moment. I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om olika strategier för konflikthantering, kommunikation vid konflikthantering och medling är centrala i detta moment. I det fjärde momentet behandlas teorier och begrepp kring mobbning. Kunskaper om olika förklaringsmodeller kring mobbning och strategier för att förebygga samt hantera mobbning är centrala i detta moment.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp samt självständiga studier.

Examination

Examinationen sker genom en skriftlig tentamen och en visuell redovisning. Dessutom är seminarieserien obligatorisk.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Böcker

Litteraturlistan är preliminär.

Thornberg, Robert, (2013) Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare 2. uppl. Stockholm : Liber, 2013

ISBN: 9789147105434

Kapitel 1-2, 4-8 och 11 i ovanstående bok bör vara läst till det första seminariet.

Övrigt

Övrig kurslitteratur listas i studiehandledningen.

OBL1 Deltagande i seminarieserie D 0 hp
STN1 Skriftlig tentamen: salstenta U, G, VG 5 hp
VRE1 Visuell redovisning: presentation U, G 2.5 hp

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Det finns inga filer att visa.

Sidansvarig: Studieinformation, bilda@uf.liu.se