Verksamhetsförlagd utbildning II, 15 hp

Teaching II, 15 credits

940G15

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången VT 2022. Ersätts av delar av 940G31, 940G32, 940G33 samt 940G34 from vt 2022.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Erik Nylander

Kursansvarig

Erik Nylander, Linda Kernell

Studierektor eller motsvarande

Karolina Muhrman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FH1 Folkhögskollärarprogrammet, halvfart (Halvfart) 4 (VT 2022) 202204-202223 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Särskild information

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången VT 2022. Ersätts av delar av 940G31, 940G32, 940G33 samt 940G34 from vt 2022.

Examination erbjuds vid sammanlagt minst tre tillfällen per examinationsmoment när kursen gått sista gången.
Dessa tre tillfällen fördelas under minst två terminer från det sista ordinarie kurstillfället. Dessa kan du hitta i kursens sista aktuella Lisamrum.
Kontakta kursansvarig för att bli insläppt i kursens Lisamrum.

Kursen ges för

  • Folkhögskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

• självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning 
• i samråd med skolledning och kollegor på sin VFU-skola beskriva och diskutera pågående eller tänkbara utvecklingsprojekt som svarar mot aktuella behov på en folkhögskola
• beskriva och tillsammans med kollegor/mentor/skolledning diskutera frågor som rör folkhögskollärarens yrkesetik och pedagogiska ledarskap 
• kunna genomföra och reflektera över de former för bedömning av deltagares kunskaper som förekommer inom folkhögskolan

Kursinnehåll

Kursen innehåller utbildningens tredje och sista VFU-period. Dessutom behandlas frågor om lärares ledarskap, utvärdering av undervisning, frågor om lärares yrkesetik samt behovet av och formerna för fortsatt utveckling av lärares yrkeskunnande. 

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen deltar studenten i verksamheten på en skola, planerar och genomför samt utvärderar undervisning både självständigt och tillsammans med en mentor eller kollega. Studenten deltar också i skolans övriga verksamhet samt i lärarmöten. I kursen förekommer även föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt skrivande av handledningsunderlag och loggbok. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell skrivuppgift, en VFU-examination samt ett självständigt arbete.

Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid satstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UKL1 Undervisningskonst och pedagogiskt ledarskap 7.5 hp U, G
SRE1 Bedömning i folkhögskolan 1.5 hp U, G
SAS1 Självständigt arbete som seminariebehandlas 6 hp U, G

Böcker

Denna litteraturlista är preliminär 

Andersson, Per, (2013) Att vara folkhögskollärare. Förutsättningar, kompetensbehov och tidsanvändning Stockholm: Folkbildningsrådet

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:653648/FULLTEXT01.pdf

Colnerud, Gunnel, Granström, Kjell, Colnerud, Gunnel, (2015) Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik 4., rev. och uppdaterade uppl. Stockholm : Liber, 2015

ISBN: 9789147111633

del III sid. 128 - 182

Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina, Samuelsson, Johan, (2017) Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium 3. uppl. Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2017

ISBN: 9789140692641

Kapitel 1, 3 och 5

Artiklar

Laginder & Landström (2005), Folkbildning - samtidig eller tidlös? Linköping

Larsson, Staffan (2005). ”Förnyelse som tradition” (pp. 169–194)

fromhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-30323

Scherp, H- Å & Scerp, G-B, Lärande och skolutveckling. Ledarskap för demokrati och meningsskapande Karlstad universitet

https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:6398/FULLTEXT01.pdf

Wedin, Ann-Sofi, Lärares arbete och kunskapsbildning Linköpings Universitet. Linköping 2007

s 9 – 99, totalt 90 sidor

http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:17640

Övrigt

Artiklar och valbar läsning tillkommer. Lista finns på LISAM

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.