Forskning och utvecklingsarbete i utbildning och skola, 15 hp

Methods for Research and Development in Educational Institutions, 15 credits

942A07

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Johanna Andersson

Kursansvarig

Johanna Andersson

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 1 (HT 2021) 202134-202223 Svenska Linköping, Valla O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 1 (HT 2021) 202134-202223 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och använda olika typer av samhällsvetenskapliga forskningsmetoder
- kunna bearbeta och analysera olika typer av data på ett fördjupat sätt.
- kritiskt granska mindre forskningsarbeten.

Kursinnehåll

Perspektiv på kvantitativ och kvalitativ forskning, 7,5 hp
I delkursen behandlas såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsmetoder. De studerande granskar även vetenskapliga artiklar med hänsyn taget till vetenskapsteoretiska samt forskningsmetodiska perspektiv. Vidare behandlas vetenskapsteori och samhällsvetenskapliga forskningsmetoder i relation till det utbildningsvetenskapliga fältet.

Insamling och analys av data samt presentation av forskningsresultat, 7,5 hp
I delkursen ägnar de studerande sig åt insamling och analys av olika typer av data såväl som redovisning av forskningsresultat. Delkurs två avslutas med ett PM för ett planerat uppsatsprojekt.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten samt grupparbeten både fysiskt och via nätbaserad lärplattform. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier.

Examination

Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga uppgifter.

För slutbetyg VG på kursen som helhet krävs VG på SRE1, VG på SRE5 och VG på SRE6 samt G på SRE2, G på SRE4 och D på OBL1. 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE4 Individuell skriftlig uppgift: PM 1.5 hp U, G
SRE2 Skriftlig gruppuppgift: Forskningsmetod och uppsatsstruktur 2.5 hp U, G
SRE1 Individuell skriftlig uppgift 5 hp U, G, VG
OBL1 Obligatoriskt moment: Opponering och respondering 0 hp D
SRE5 Individuell skriftlig uppgift: Kvantitativ design 3 hp U, G, VG
SRE6 Individuell skriftlig uppgift: Kvalitativ design 3 hp U, G, VG

För slutbetyg VG på kursen som helhet krävs VG på SRE1, VG på SRE5 och VG på SRE6 samt G på SRE2, G på SRE4 och D på OBL1. 

Böcker

Bryman, Alan, (2016) Social research methods. Fifth edition Oxford : Oxford University Press, 2016

ISBN: 9780199689453, 0199689458

Bryman, Alan, Nilsson, Björn, (2018) Samhällsvetenskapliga metoder. Upplaga 3 Stockholm : Liber, [2018]

ISBN: 9789147112067

Carlström, Inge, Carlström Hagman, Lena-Pia, Abrahamsson, Pernilla, Lundin, Chris, (2006) Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. 5., [omarb.] uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144038247

Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina, Wengström, Yvonne, (2013) Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap : vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. 1. utg. Stockholm : Natur & Kultur, 2013

ISBN: 9789127134119

Fejes, Andreas, Thornberg, Robert, (2019) Handbok i kvalitativ analys. Upplaga 3 Stockholm : Liber, [2019]

ISBN: 9789147129706

Hammar Chiriac, Eva, Einarsson, Charlotta, (2018) Gruppobservationer : teori och praktik. Tredje upplagan Lund : Studentlitteratur, 2018

ISBN: 9789144121512

Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Torhell, Sven-Erik, (2014) Den kvalitativa forskningsintervjun. Tredje [reviderade] upplagan Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144101675

eller Kvale, Steinar & Brinkman, Svend (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing. Sage.

Trost, Jan, (2012) Enkätboken. 4., uppdaterade och utök. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2012

ISBN: 9789144076430

Artiklar

Granström, K., Om tillförlitlighet i observationer inom forskning och psykologisk praktik Nordisk Psykologi (Nordisk Psykologi, 2004, 56(4):289-303)
Larsson, S., A pluralist view of generalization in qualitative research International Journal of Research and Method in Education (International Journal of Research and Method in Education, April 2009, 32(1):25-38)

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:209423/FULLTEXT01

Larsson, Staffan, Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap, Originator, Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap, Avdelningen för studier av vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning, VUFo, Originator, Om kvalitet i kvalitativa studier.

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:245080/FULLTEXT01.pdf

Quennerstedt, A., Harcourt, D., Sargeant, J., Forskningsetik i forskning som involverar barn: Etik som riskhantering och etik som Forskningspraktik Nordic Studies in Education (Nordic Studies in Education, 2014, 34(2):77-93)
Åsberg, Rodney, Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige 6/2001/270-292

Webbsidor

Övrigt

Komplett lista med referenslitteratur publiceras i kursrummet på Lisam samt under Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.