Lärande i praktiken, 7.5 hp
Fostering Learning in Practice, 7.5 credits
945A11
Huvudområde
Vuxnas lärandeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Song Ee AhnKursansvarig
Song Ee AhnStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MLG | Internationellt masterprogram i vuxnas lärande och globala förändringar | 2 (VT 2020) | 202014-202023 | Engelska | Ortsoberoende | O |
Huvudområde
Vuxnas lärandeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Internationellt masterprogram i vuxnas lärande och globala förändringar
Förkunskapskrav
Kandidatexamen, eller motsvarande yrkesexamen, med vuxenutbildning (eller annat för vuxenutbildningen relevant ämnesområde) som huvudämne
eller
kandidatexamen inom annat område samt ytterligare studier med relevans för vuxnas lärande
eller
kandidatexamen samt 3 års dokumenterad yrkeserfarenhet inom vuxnas lärande.
Engelska B/Engelska 6
Lärandemål
Studenten ska kunna:
- Förstå identitet, vuxnas lärande och implikationer av att främja lärande i praktiken, med grund i aktuell forskning och teorier.
- Identifiera och beskriva konkreta exempel av identitet, vuxnas lärande och implikationer av att främja lärande i praktiken.
- Analysera och bearbeta exempel av dessa fenomen genom att relatera de till forskning och teorier.
- Använda kreativa tillvägagångssätt för att analysera och kommunicera viktiga insikter och strategier till en professionell publik.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på teoretiska perspektiv på identitet, vuxnas lärande och implikationer av att fostra lärande i praktiken.
Kursen handlar om:
- Att identifiera en kritisk instans på studenters arbetsplats som relaterar till vuxnas lärande och globala förändringar.
- Att förstå effekterna som förändringar på arbetsplatsen kan ha på professionell identitet och
- Att utveckla strategier för att ta sig an den kritiska instansen genom att främja lärande i praktiken.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursens undervisnings- och arbetsformer utgår från att förståelse främjas genom att bearbeta praktiska erfarenheter med hjälp av teoretisk analys och genom diskussion med andra studenter i en global lärandegemenskap. Kursaktiviteter och lärandematerial nås via lärplattformen, där kursen äger rum. Studenter förväntas läsa berörd litteratur, delta i diskussioner och andra gruppaktiviteter, samt genomföra kursuppgifter inom de angivna tidsramarna.
Examination
Examinationen består av tre delar. Först, en individuell skrivuppgift där studenten identifierar och beskriver en kritisk instans på sin arbetsplats som relaterar till vuxnas lärande och globala förändringar. Fallexemplet analyseras och diskuteras i relation till begreppet professionell identitet på arbetsplatsen. Andra delen av examinationen är en individuell skrivuppgift där studenten föreslår möjliga lösningar och vägar vidare utifrån fallet som behandlats i första skrivuppgiften. Studenten ska argumentera för de föreslagna lösningarna och tydligt visa hur dessa relaterar till teorier om vuxnas lärande. Tredje delen av examinationen är ett krav på aktivt och kontinuerligt deltagande i diskussioner på lärplattformen under hela kursens gång.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LÄ01 | Examination | 7.5 hp | EC |
Böcker
List of Literature is provided at your learning platform LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.