Vetenskapsteori och forskningsmetod, 15 hp
Theory and Method in Scientific Work, 15 credits
948A05
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa ElwérKursansvarig
Ann-Marie Markström, Åsa ElwérStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallHuvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
- Speciallärarprogrammet - Ingår i Lärarlyftet II
Förkunskapskrav
Godkända 45 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande ha:
- Kunskap och förmåga att självständigt kunna planera och motivera en vetenskaplig undersökning
- Fördjupade kunskaper om forskningsmetoder och vetenskapsteoretiska utgångspunkter
- Förmåga att kunna formulera och argumentera för en problemställning inom ett yrkesrelevant problemområde
- Vidareutvecklat ett vetenskapligt förhållningssätt
- Förmåga att kritiskt granska, analysera och ge respons vetenskapliga texter
- Förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forskningsarbete
Kursinnehåll
Kursen behandlar kunskap om såväl kvantitativa som kvalitativa metoder i forskningsprocessen. Dessutom bearbetas kunskaper om vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsprocessens olika steg; problemavgränsning, litteratursökning, datainsamling samt bearbetning, analys och tolkning av data. Löpande under stora delar av kursen producerar den studerande en PM inför ett kommande vetenskapligt arbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturstudier, föreläsningar, studentaktiva seminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt och i grupp, och med stöd av lärplattform
Examination
Examination sker i form av muntlig och skriftlig redovisning av fält- och kursuppgifter, individuellt såväl som i grupp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE4 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, G |
SRE6 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, G |
STN4 | Skriftlig tentamen: salstentamen eller hemtentamen | 4 hp | U, G |
STN5 | Examinationsuppgift PM | 5 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlistan är preliminär
ISBN: 9789144114156
ISBN: 9789147097371, 978-47-09737-1
ISBN: 9789147090686
(främst kap 1, 20, 24, men även som referenslitteratur 5, 6, 17, 22 och 23)
ISBN: 9789140688293
ISBN: 9789147111657
ISBN: 9789144082134
ISBN: 9789144115450
ISBN: 9173070084
ISBN: 9789173073523
Artiklar
http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:245080
Övrigt
Egen vald litteratur gällande valt ämne som används i PM.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.