Utomhuspedagogik med fokus på lärande för hållbar utveckling, 15 hp

Outdoor education with emphasis on sustainability education, 15 credits

949A30

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Emilia Fägerstam

Kursansvarig

Emilia Fägerstam

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist, Åsa Järnvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 3 (HT 2024) 202434-202523 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 5 (HT 2024) 202434-202523 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 7 (HT 2024) 202434-202523 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för fördjupade kunskaper om utomhuspedagogikens vetenskapliga grund och samtida forskningsfält 
  • diskutera och problematisera centrala begrepp inom utomhuspedagogik med fokus på miljö- och hållbarhetsundervisning
  • beskriva och analysera hur utomhusundervisning kan genomföras med utgångspunkt i utbildningsvetenskaplig teori och forskning
  • självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning och lärprocesser i olika typer av utomhusmiljöer

Kursinnehåll

Kursen utgår ifrån aktuell forskning med fokus på undervisning och lärande i miljöer utanför det traditionella klassrummet. Människans relation till platser är ett centralt innehåll i både utomhuspedagogik och miljö- och hållbarhetsundervisning, och naturmötets roll för lärande diskuteras och problematiseras. I kursen ges exempel från utbildningssystemets olika praktiker, och det lämnas utrymme för deltagarna att utgå ifrån egna intressen och verksamhetsområden. Kursen behandlar hur olika teoretiska ansatser bidragit till att forma utomhuspedagogikens mångfacetterade praktik- och forskningsfält. Kursen behandlar främst teoretiskt, men också praktiskt hur miljö- och hållbarhetsundervisning kan ske i natur- och kulturlandskap i närområdet. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen baseras på en kombination av litteraturstudier, seminarier och fältarbete i utomhusmiljön med det lokala natur- och kulturlandskapet som utgångspunkt. Studenterna förväntas arbeta självständigt såväl som i mindre grupper.

Examination

Studenterna examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter kopplade till praktiska moment i kursen. 

För slutbetyg VG på kursen som helhet krävs minst G på MRE2, VG på STN1 och G på OBL1.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig tentamen: examinationsuppgift 10 hp U, G, VG
OBL1 Obligatoriskt moment: seminarie 2.5 hp U, G
MRE2 Muntlig redovisning 2.5 hp U, G, VG

Böcker

A. Leicht, J. Heiss and W. J. Byun (eds), (2018) Issues and trends in Education for Sustainable Development UNESCO Publishing. Open source
Björklund, Sanne, (2014) Lärande för hållbar utveckling : i förskolan. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144092560

Hudspeth, T.R., Hudspeth, T.R., (2016) Hopeful, Local, Visionary, Solutions-Oriented, Transformative, Place-Based Sustainability Stories and Service-Learning as Tools for University-Level Education for Sustainable Development: Experiences from University of Vermont
Humberstone, Barbara, Prince, Heather, Henderson, Karla A., (2016) Routledge international handbook of outdoor studies. London : Routledge, 2016.

ISBN: 9781315768465, 9781317666516, 9781317666523, 9781317666509, 9781138782884

Finns som e-bok.

Pierce, G. (2017), The Value of Place: Sense of Place in Outdoor and Environmental Education Doctoral dissertation, Alaska Pacific University. (Valda delar av).
Sund, Per, Sund, Louise, (2017) Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Första upplagan Stockholm : Liber, [2017]

ISBN: 9789147122592

Waller, T (2017, (2017) Part 3: Children’s engagement with nature, sustainability and children’s geographies. I The Sage Handbook of Outdoor Play and Learning. London: SAGE (finns som e-bok)

ISBN: 9781526415493, 9781526415516, 9781526402028, 9781473926608

Östman, Leif, (2015) Naturmötespraktiker och miljömoraliskt lärande. Uppsala: Uppsala universitet, 2015

ISBN: 9789155486112, 16548426

Artiklar

Almers, E. (2013). , Pathways to action competence for sustainability - Six themes. Journal of Environmental Education, 44(2), 116–127.

https://doi.org/10.1080/00958964.2012.719939

Bell, P., Greene, T., Fisher, J., & Baum, A. (2001), Chapter 2: Nature and human nature. In Environmental Psychology. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. (finns på lisam)
Cronon, W., A place for stories: Nature, history, and narrative Journal of American History (Journal of American History, March 1992, 78(4):1347-1376)
Dyment, J.E., Potter, T.G. (2015), Is outdoor education a discipline? Provocations and possibilities Journal of Adventure Education and Outdoor Learning (Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 15(3):193-208)
Eilam, Efrat, Trop, Tamar, ESD Pedagogy: A Guide for the Perplexed. Journal of Environmental Education 2011, Vol. 42 Issue 1, p43-64. 22p.
Franck, O., Osbeck, C., Challenging the concept of ethical literacy within Education for Sustainable Development (ESD): storytelling as a method within sustainability didactics Education 3-13 (Education 3-13, 23 February 2018, 46(2):133-142)

https://doi.org/10.1080/03004279.2016.1201690

Ideland, M., Malmberg, C., Governing ‘eco-certified children’ through pastoral power: critical perspectives on education for sustainable development Environmental Education Research (Environmental Education Research, 17 February 2015, 21(2):173-182)

https://doi.org/10.1080/13504622.2013.879696

Jordet, A. (2011), Det idéhistoriske grunnlaget for uteskole. I Klasserommet utenfor. Tillpasset opplaering i et utvidet laeringsrom. Latvia: Cappelen Damm AS. (finns på lisam)
Kudryavtsev, Alex, Stedman, Richard C., Krasny, Marianne E. (2012), Sense of place in environmental education. Environmental Education Research, 18(2), 229-250. doi:10.1080/13504622.2011.609615
Kuo, M., Barnes, M., Jordan, C., Do experiences with nature promote learning? Converging evidence of a cause-and-effect relationship Frontiers in Psychology (Frontiers in Psychology, 2019, 10(FEB))
Mogensen, F., Schnack, K., The action competence approach and the 'new' discourses of education for sustainable development, competence and quality criteria Environmental Education Research (Environmental Education Research, February 2010, 16(1):59-74)

https://doi.org/10.1080/13504620903504032

Mårtensson, F., Lisberg Jensen, E., Söderström, M & Öhman, J. (2011). , Den nyttiga utevistelsen? Forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang. Stockholm: Naturvårdsverket.

(går att ladda ner som pdf).

Plumwood, V. (2008), "Shadow places and the politics of dwelling." Australian Humanities Review 44.2008: 139-50.
Potter, T.G., Dyment, J.E. (2016), Is outdoor education a discipline? Insights, gaps and future directions Journal of Adventure Education and Outdoor Learning (Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 16(2):146-159)
Reason, M., Heinemeyer, C., Storytelling, story-retelling, storyknowing: towards a participatory practice of storytelling Research in Drama Education (Research in Drama Education, 1 October 2016, 21(4):558-573)

https://doi.org/10.1080/13569783.2016.1220247

Wiek, A., Withycombe, L., Redman, C.L., Key competencies in sustainability: A reference framework for academic program development Sustainability Science (Sustainability Science, July 2011, 6(2):203-218)

https://doi.org/10.1007

Övrigt

Komplett lista inklusive referenslitteratur publiceras på Lisam.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.