Utbildningsvetenskaplig kärna: Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7.5 hp

Educational Sciences: Documentation, monitoring and evaluation in preschool practice, 7.5 credits

970G35

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Katarina Elfström Pettersson

Kursansvarig

Katarina Elfström Pettersson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2020) 202049-202103 Svenska Norrköping, Norrköping O
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2020) 202049-202103 Svenska Vimmerby O
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2020) 202049-202103 Svenska Västervik O
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2020) 202049-202103 Svenska Hultsfred O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för nationella riktlinjer med avseende på dokumentation, uppföljning och utvärdering
- redogöra för och beskriva olika sätt att följa upp och analysera barns utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten
- diskutera etiska aspekter, t ex barns perspektiv och rättigheter, i samband med dokumentation, uppföljning och utvärdering av den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att diskutera dokumentation, uppföljning och utvärdering utifrån kritiska förhållningssätt
- visa grundläggande färdigheter i att formulera och följa upp en vetenskaplig frågeställning

Kursinnehåll

I kursen studeras dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I kursen introduceras även grundläggande teorier om bedömning. Kursen berör aktuella styrdokument och riktlinjer, liksom olika tillvägagångssätt för att få kunskap om barns erfarenheter, utveckling och lärande. Detta i sin tur relateras till hur verksamheten organiseras pedagogiskt. Hur dokumentation används och kommuniceras till t ex vårdnadshavare är ett annat viktigt innehåll i kursen. En etisk aspekt av dokumentation som särskilt framhålls är att diskutera dokumentation utifrån barns perspektiv. Dokumentation, uppföljning, utvärdering och bedömning diskuteras kritiskt.
Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att formulera och följa upp en vetenskaplig frågeställning i ett skriftligt arbete. I kursen introduceras digitala bilder som pedagogiska verktyg. Digitala presentationsformer används och muntlig framställning övas.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga uppgifter.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Individuell skriftlig redovisning 5.5 hp U, G, VG
SME1 Litteraturseminarieserie 1 hp U, G
MRE1 Muntlig gruppredovisning 1 hp U, G
Obligatorisk litteratur Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (2014) Bild, konst och medier för yngre barn. Lund: Studentlitteratur. [Kapitel 6 Digitalkameran som Agent i förskolans verksamhet] Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid. (2018). Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm. Liber. Eidevald, Christian. (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. (2 uppl.) Stockholm: Liber. Lindgren, Anne-Li (2020). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerups. Lindgren, Anne-Li; Pramling, Niklas & Säljö, Roger (2017) Förskolan och barns utveckling. Malmö: Gleerups [Sektion 4 Uppföljning och utveckling i förskolan] Löfgren, Håkan (2015). A noisy silence about care: Swedish preschool teachers’ talk about documentation. Early Years, 36(1), 4-16. Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red) (2014). Berättande i förskolan. Stockholm: Natur och kultur. [Del III Att berätta om sin verksamhet – dokumentation och delaktighet] Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur. Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber. Obligatorisk litteratur, Styrdokument Skolverket (2017). Allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet) Skolverket (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket. Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019). Stockholm: Skolverket. Valbar litteratur Alerby, Eva (2012). Om tystnad i pedagogiska sammanhang. Lund: Studentlitteratur Alnervik, Karin (2013). "Men så kan man ju också tänka!": pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan. Doktorsavhandling, Jönköping: Högskolan i Jönköping, 2013. Jönköping. Barsotti, Anna, Dahlberg, Gunilla, Göthson, Harold & Jonstoij Tove (2015). Hundra sätt att förundras: pedagogik i en föränderlig omvärld. Stockholm: Liber. Bjervås, Lise-Lotte (2011). Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan: en diskursanalys. Doktorsavhandling, Göteborg: Göteborgs universitet. Blomström, Vendela (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur Colliander, Marie-Anne, Stråhle, Lena & Wehner-Godée, Christina (red.) (2010). Om värden och omvärlden: pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia. Stockholm: Stockholms universitets förlag. Emmoth, Katarina (2014). Grunden läggs i förskolan: Förskolepedagogers tankar om utveckling, lärande och dokumentation. Licentiatavhandling, Umeå : Umeå universitet, 2014. Umeå. Fennefoss, Anne Tove & Jansen, Kirsten E. (2009). Småbarnspedagogik och praktikberättelser: Pedagogisk dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerup. Holmberg, Charlotte (2015) Så är det ju: den blir aldrig färdig!: En etnografisk studie om förskolepedagogers arbete med pedagogisk dokumentation. Licentiatavhandling, Stockholms universitet, 2015. Stockholm. Johansson, Eva M. (2016). Det motsägelsefulla bedömningsuppdraget: en etnografisk studie om bedömning i förskolekontext. Doktorsavhandling. Göteborg : Göteborgs universitet, 2016. Göteborg. Lenz Taguchi, Hillevi (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik. Malmö: Gleerups utbildning. Sandberg, Gunilla (2012). På väg in i skolan: om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande. Doktorsavhandling. Uppsala: Uppsala universitet. [Kapitel 7 och 9, tillgänglig på Internet] Karlsson, Ola (red) (2017). Svenska Skrivregler. Stockholm: Liber Säfström, Charlotte (1999). Börja tala. Stockholm: Ordfront Wehner-Godée, Christina (2010). Att fånga lärandet: pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm: Liber. Wehner-Godée, Christina (2011). Lyssnandets och seendets villkor: pedagogisk dokumentation - DVD, bok. Stockholm: Stockholms universitets förlag. Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2018). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Stockholm: Liber

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.