Förskolepedagogik - Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp

Preschool Education - Aesthetics Learning Processes, Learning and Creative, 12 credits

970G43

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Katarina Elfström Pettersson

Kursansvarig

Katarina Elfström Pettersson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2020) 202014-202023 Svenska Norrköping O
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2020) 202014-202023 Svenska Västervik O
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2020) 202014-202023 Svenska Vimmerby O
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2020) 202014-202023 Svenska Hultsfred O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom området estetiska lärprocesser
  • redogöra för kunskap rörande barns lärande genom estetiska lärprocesser
  • diskutera hur förskolan med estetiska lärprocesser kan stimulera barns lärande
  • använda verktyg och material inom estetiska praktiker
  • använda estetiska lärprocesser som redskap för barns lärande och utveckling i förskolan
  • diskutera estetiska lärprocesser som redskap för lärande och utveckling under beaktande av olika faktorer såsom ålder, etnicitet, genus och klass

Kursinnehåll

Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment med fokus på estetiska lärprocesser och barns aktiva skapande. I kursen behandlas hur barn lär, interagerar, experimenterar och utvecklas i och genom olika estetiska praktiker. Olika teoretiska perspektiv på skapande i pedagogiska kontexter tas upp. Centralt är utforskande arbete inom olika estetiska praktiker i relation till barns lärande och utveckling. De uttryck som används i estetiska lärprocesser relateras till forskning inom fältet. Olika faktorer som kan påverka förutsättningarna för barns lärande (såsom ålder, etnicitet, genus och klass) belyses i förhållande till det skapande arbetet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, verkstäder, grupparbeten och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras såväl muntligt som skriftligt. För betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyg väl godkänt på examinationsmomentet portfolio.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL1 Verkstäder 0 hp D
MRE1 Muntlig gruppredovisning 2 hp U, G
SEM1 Examinerande seminarieserie 3 hp U, G
POR1 Portfolio 7 hp U, G, VG
Obligatorisk litteratur Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid. (2018). Utbildning och undervisning i förskolan. Omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber. Ericsson, Ingegerd. (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Stockholm: Sisu idrottsböcker. (pdf på Lisam) Ericsson, Ingegerd. (2018). Betydelsen av fysisk aktivitet och motorisk kompetens för lärande. Publicerad på idrottsforum.org 2018-02-16. https://idrottsforum.org/ericsson180216/ (pdf på Lisam) Grindberg, Tora & Jagtøien, Greta Langlo. (2000). Barn i rörelse - Fysisk aktivitet och lek i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. (pdf på Lisam) Hammar, Lena & Johansson, Inger. (2008). Visst kan ALLA vara med! – i idrott, lek och spel. Örebro: Varsam AB. (pdf på Lisam) Heggstad, Kari Mjaaland. (2014). 7 vägar till drama: grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare. Lund: Studentlitteratur. Holmberg, Ylva & Vallberg Roth, Ann Christine. (2018). Flerstämmig musikundervisning i förskola. BARN, 36(3-4), 79-94. Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta. (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups. Kyrk Seger m.fl. (2020). Digitalt meningsskapande i förskolan. Stockholm: Lärarförlaget Lagerlöf, Pernilla & Wallerstedt, Cecilia. (2018). ‘I don’t even dare to do it’: problematising the image of the competent and musical child. Music Education Research, 1-3 Lagerlöf, Pernilla & Wallerstedt, Cecilia. (2018). Förskollärares perspektiv på musikundervisningens utmaningar för de yngsta barnen i förskolan. BARN, 36(3-4), 59-78. Lindh, Yvonne. (2017). Barn och konst – samtal, kommunikation och demokrati. Nordisk Barnehageforskning, 15(2), 1-18. Löfstedt, Ulla. (2004). Barns bildskapande. Teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser. Jönköping: Jönköping University press. (även 2011, utgiven av Nomen) Osnes, Heid, Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid. (2010). Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Pramling Samuelsson, Ingrid, Asplund Carlsson, Maj, Pramling, Niklas & Wallerstedt Cecilia. (2015). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red). (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur. Skåreus, Eva. (red.) (2018). Estetiska ämnen och genus. Malmö: Gleerups. Änggård, Eva. (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Styrdokument Skolverket. (2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (rev 2017). Stockholm: Skolverket. Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö18. Stockholm: Skolverket. UNICEF (2009). Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF. Obligatorisk media Høgskolen i Bergen (2015). Barns motoriske utvikling, 1-6 år. Tillgänglig via: https://www.youtube.com/watch?v=CLSHiS5e_Fk Skolverket. (2019). Intervju med Ruhi Tyson: Bildning genom lek och skapande i förskoleklass. Tillgänglig via: https://soundcloud.com/skolverket/bildning-genom-lek-och-skapande-i-forskoleklass-med-ruhi-tyson?fbclid=IwAR3JvrpdBOLS5yy0IXWScv080ISz-W5GJwitZ6uC_NNROBFepXumevxwbXI Referenslitteratur Andréason, Karin & Bärgaskörd, Gustav (2016). Medveten motorisk träning. Stockholm: Natur och kultur. Bendroth Karlsson, Marie. (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Bendroth Karlsson, Marie. (2017). Barns möte med konst. Lund: Studentlitteratur. Burman, Anders. (red.). Konst och lärande – Essäer om estetiska lärprocesser. Södertörn: Södertörn studies in higher education. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf Forsberg-Ahlcrona, Mirella. (2016). Kreativitet i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Furness, Karin. (2017). Formulera: bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber. Hofvander Trulsson, Ylva. & Houmann, Anna. (red.) (2015). Musik och lärande i barnets värld. Lund: Studentlitteratur. Holmgren-Lind, Lotta. (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik. Linköping: Linköpings universitet. Pramling, Niklas och Pramling Samuelsson, Ingrid. (2010). Glittrig diamant dansar. Små barn och språkdidaktik. Stockholm: Norstedts. Sjöstedt Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne. (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag. Änggård, Eva. (2007). Bildskapande en del av förskolebarns kamratkulturer. Linköping: Linköpings universitet. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:20796/FULLTEXT01.pdf

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.