Utbildningsvetenskaplig kärna: Fritidshemmet och skolans samhälleliga roll och uppdrag, 15 hp

Educational science: The societal role and task of school and school-age educare, 15 credits

9FVG05

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Marie Karlsson

Kursansvarig

Marie Karlsson

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) VT 2020 202004-202023 Svenska Norrköping, Norrköping

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Särskild information

Kursen organiseras i fyra delområden (a) utbildningshistoria, (b) didaktik och kunskap
(c) lärares profession och skolan och fritidshemmets roll i samhället och (d) skolan och fritidshemmens värdepedagogik.  

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- redogöra för grunddragen i skolan och fritidshemmets historiska framväxt och förändrade kunskapstraditioner i relation till profession, familj, barn och barndom

- med stöd i litteratur och erfarenhet diskutera vad som kännetecknar

läraruppdraget i fritidshem och skola

-diskutera fritidshem och skola som institution och dess utbildningsuppdrag

- relatera lärares uppdrag till samhällets styrdokument, FN:s konvention om

barnets rättigheter samt barn som demokratiska aktörer

- diskutera skolans värdepedagogiska och demokratiska fostransuppdrag samt

lärares yrkesetik

- identifiera centrala kunskapsområden inom didaktik

- diskutera kunskap och hur kunskap väljs ut och organiseras i skola och fritidshem

- redogöra för hur social kategorisering bidrar till inkludering och exkludering i ett historiskt och samtida perspektiv

- visa grundläggande färdigheter i vetenskapligt skrivande

Kursinnehåll

I kursen tas utgångspunkt i de studerandes egna erfarenheter, barndom samt uppfattningar om vad som kännetecknar läraruppdraget. Skolan och fritidshemmet som institution   behandlas övergripande liksom perspektiv på barn, lärarprofessionen, lärande, fostran, omsorg och undervisning samt relationen mellan lärare och elever. Centrala delar i kursen är skolan och fritidshemmets historiska framväxt, de didaktiska frågorna liksom normativa och kritiska perspektiv på den pedagogiska verksamheten. Vidare diskuteras kunskap och hur kunskap väljs ut och organiseras i skolan och fritidshemmet. Relationer mellan ålder, genus, etnicitet, klass, liksom begrepp som normalitet–avvikelse är genomgripande teman. Skolan och fritidshemmets roll i förhållande till samhällets inkludering, exkludering och kategorisering av barn studeras.

I kursen problematiseras skolans och fritidshemmets olika samhälleliga funktioner och uppdrag såsom lärande, fostran och omsorg. Den politiska styrningen problematiseras också ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv med tonvikt på demokratins grunder, grundläggande värden och medborgarskap. Skolans värdepedagogik och lärarens yrkesetik diskuteras och problematiseras utifrån det demokratiska uppdraget. Vidare behandlas samspelet mellan utbildningssystemet och samhällets styrsystem, läroplansteori, lagar och förordningar, lärarnas uppdrag i relation till barn som demokratiska aktörer. FN:s konvention om barnets rättigheter (UNCRC) i relation till begrepp som barnperspektiv och barns perspektiv belyses. 

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen övas kritiskt förhållningssätt samt vetenskapligt skrivande. Digitala presentationsformer används och muntlig framställning övas.

Examination

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och självständiga studier. Huvuddelen av undervisningen sker på distans med hjälp av lärplattform.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE1 Muntlig gruppredovisning om kategoriseringar 2 hp U, G
POR1 Individuell portfoliouppgift didaktisk kunskap 4 hp U, G
SME1 Individuell muntlig redovisning med skriftligt underlag 2 hp U, G
SRE1 Individuell skriftlig text 5.5 hp U, G, VG
SME2 Individuell muntlig redovisning med skriftlig underlag 1.5 hp U, G
Litteraturlista för kursen 9FVG05 I listan markeras om boken används under vårterminen eller höstterminen. Obligatorisk litteratur: Colnerud, G. (2017). Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (HT 2020) Ekman, Joakim. & Pilo, Lina. (2012). Skolan, demokratin och de unga medborgarna. Liber: Stockholm. (VT 2020) Elvstrand, H. (2009). Delaktighet i skolans vardagsarbete [Elektronisk resurs]. Diss. Linköping : Linköpings universitet, 2009. Linköping. (HT 2020) Elvstrand, H., Simonsson, M. & Lago, L. (red.) (2019). Fritidshemmets möjligheter: att arbeta fritidspedagogiskt. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (VT 2020) Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2006) Undervisning i teori och praktik – en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo förlag. (VT 2020) Pihlgren, A.S. (red.) (2017). Fritidshemmets didaktik. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. (VT 2020) Sandin, Bengt & Sundkvist, Maria (2014) Barn, barndom och samhälle – svensk utbildningshistoria. Gleerups: Malmö. (VT 2020) Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. (Sjätte upplagan). [Stockholm]: Skolverket. (VT 2020) Thornberg, R. & Johansson, Eva. (2014). Värdepedagogik. Etik och demokrati i skola och förskola. Liber: Stockholm. (HT 2020) Förutom den obligatoriska litteraturen tillkommer vissa artiklar inför olika seminarier, dessa finns tillgängliga via nätet. Dessutom tillkommer valfri litteratur som studenten väljer utifrån ämne för fördjupningsuppgift (hemtentamen och redovisningsuppgift).

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.