Verksamhetsförlagd utbildning 4, 7.5 hp
Teaching Practise 4, 7.5 credits
9KPA11
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan | 6 (VT 2017) | 201704-201713 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9 | 6 (VT 2017) | 201704-201713 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs följande godkända kurser: Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer 7,5 hp, Skolans samhällsuppdrag och organisation 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1 7,5 hp, Undervisningens didaktiska processer 7,5 hp, Undervisningens sociala processer 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 2 7,5, Undervisningens specialpedagogiska dimensioner, 7,5 hp, Att leda och handleda didaktiska processer, 7,5 hp, Bedömning och betygsättning i didaktiska processer 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 3 eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- integrera didaktiska, sociala och etiska dimensioner vid planering och genomförande av undervisning
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna
- visa ett förhållningssätt i genomförandet av undervisning utifrån hållbar utveckling
- motivera egen planering och undervisning med hjälp av styrdokument samt relevanta teoretiska perspektiv och begrepp
- dokumentera elevers individuella utveckling och lärande i individuella utvecklingsplaner
- visa god balans mellan närhet och distans i sociala relationer
- samverka på ett konstruktivt sätt med skolans olika aktörer
- problematisera yrkespraktikens olika krav
- samarbeta med kollegor, elever och föräldrar
Kursinnehåll
Studenten planerar sin verksamhetsförlagda utbildning utifrån kursens mål, egna tidigare dagboksanteckningar och seminarier samt tidigare handledares utvärderingar Under kursen har studenten ett helhetsansvar för undervisningen under en längre tidsperiod och deltar konstruktivt i skolans övriga arbete. Ett särskilt fokus läggs på att följa elevernas kunskapsutveckling inom det egna undervisningsområdet och att dokumentera denna i individuella utvecklingsplaner. Stor vikt läggs vid att utveckla studentens yrkesspråkliga förmåga och professionella kompetens genom problematisering av den egna undervisningen med hjälp av styrdokument och relevanta teorier och begrepp. Studenten dokumenterar sina erfarenheter i en dagbok som används tillsammans med dagboksanteckningar från tidigare vfu-kurser för att, i ett seminarium, diskuterar studentens personliga lärarprofil och yrkespraktikens olika krav.
Undervisnings- och arbetsformer
Egen undervisning
Auskultationer
Handledningssamtal
Portfolio med dagbok, auskultationsprotokoll och kompetensjournal
Examination
Kursen examineras genom individuell bedömning av
TSLF Tillämpade social lärarförmågor 3 hp U-G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 4,5 hp U-G
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.