Medietekniskt kandidatprojekt, 18 hp (TNM094)
Media Technology - Bachelor Project, 18 credits
Huvudområde
MedieteknikNivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Karljohan Lundin PalmeriusStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CMEN | Civilingenjör i medieteknik | 6 (VT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | o |
Huvudområde
MedieteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Civilingenjör i medieteknik
Särskild information
I kursen ingår en del av kommunikationsstrimman i svenska
Rekommenderade förkunskaper
För tillträde till kursen se LiTH:s generella regelverk för kandidatarbete inom Civilingenjörsprogram i studiehandboken.Lärandemål
För att få godkänt på kursen måste studenten visa förmåga att Ämneskunskaper:
- systematiskt integrera sina kunskaper förvärvade under studietiden
- tillämpa metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom huvudområdet
- tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
- formulera frågeställningar samt avgränsa inom givna tidsramar
- söka och värdera vetenskaplig litteratur
- planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete i form av ett projekt i grupp
- professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt självständigt arbete
- skapa, analysera och/eller utvärdera tekniska lösningar
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- tillämpa medietekniska kunskaper, exempelvis publicering, ljud- och bildteknik, datorgrafik och visualisering
- följa etablerade protokoll för utvecklingsprojekt (projektstyrning kravhantering, systemarkitektur, programdesign, implementation, dokumentation, test, underhåll)
- utnyttja verktyg, programvarubibliotek, standarder och designmönster för att med avseende på tidseffektivitet och kvalitet förbättra utvecklingen av programvara
Kursinnehåll
- Grundprinciper i programvaruutveckling
- Utvecklingsmetodik
- Designmönster
- Modelleringsnotation
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen introducerar teorier och principer för programvaruutveckling och utvecklingsmetodik genom föreläsningar, som examineras genom individuella rapporter. I laborationer får studenterna prova på praktiskt användande av vertyg och öva upp färdigheter. Teorier och färdigheter används sedan i ett omfattande utvecklingsprojekt i grupper om 5-8 studenter. Studentens förståelse och färdigheter examineras genom projektmöten samt en avslutande presentation av projektets resultat.
Projektet är kopplat till Svenska-strimman där studenterna får både skrivhjälp och återkoppling på rapporter.
Examination
UPG2 | Opponering | U, G | 0.5 hp |
UPG1 | Uppsats | U, G | 1.5 hp |
PRA1 | Projekt | U, G | 14 hp |
LAB1 | Laborationer | U, G | 2 hp |
På kursens ges betyg Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
,Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellExaminator
Karljohan Lundin PalmeriusKurshemsida och andra länkar
http://www.itn.liu.se/~karlu20/courses/TNM094Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 56 hRekommenderad självstudietid: 424 h
Kurslitteratur
Pfleeger & Atlee, Software Engineering Theory and Practice, samt kompletterande litteratur från Internet.Ladda ner
UPG2 | Opponering | U, G | 0.5 hp |
UPG1 | Uppsats | U, G | 1.5 hp |
PRA1 | Projekt | U, G | 14 hp |
LAB1 | Laborationer | U, G | 2 hp |
På kursens ges betyg Underkänd/Godkänd.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Det finns inga filer att visa.