Termin 1 (HT 2021)
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
8KUBA1 | Grundläggande biomedicinsk laboratoriemetodik | 15 | G2X | v202145-202202 |
|
|
Complementary Programme for Biomedical Laboratory Scientists with a Foreign Degree, 90 credits
Kompletteringsutbildningen till biomedicinsk analytiker syftar till att ge de som har en utländsk examen motsvarande en treårig högskoleexamen eller en tvåårig eftergymnasial utbildning inom biomedicinsk laboratorievetenskap eller närliggande områden möjlighet att via Socialstyrelsen erhålla svensk legitimation som biomedicinsk analytiker. I den kompletterande utbildningen står den svenska biomedicinska analytikerns yrkesområde i fokus.
Fullgjord kompletteringsutbildning möjliggör ansökan om legitimation som biomedicinsk analytiker hos Socialstyrelsen.
Kompletteringsutbildningen leder ej till kandidat- eller yrkesexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap men med avslutat examensarbete i huvudområdet kan en yrkesexamen tillgodoräknas om kraven för detta uppfylls.
Allmänna mål
För program på grundnivå
I Högskolelagen 1 kap (SFS 1992:1434 med uppdateringar) har följande allmänna mål för grundnivå fastslagits:
8 § Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
Lokala mål för kompletteringsutbildningen för biomedicinska analytiker (90hp).
En student som har genomgått kompletteringsutbildningen till biomedicinska analytiker (90) hp vid Linköpings universitet skall:
Efter avslutad utbildning skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för yrket biomedicinsk analytiker (I enlighet med mål för biomedicinsk analytikerexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100 med uppdateringar).
Kunskap och förståelse
För godkänd utbildning skall studenten kunna:
Färdighet och förmåga
För godkänd utbildning skall studenten kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd utbildning skall studenten kunna:
Lokala mål för Medicinska fakulteten
Studenten skall efter genomgången utbildning:
Programmets lokala profil
Programmets fokus ligger på kunskap om de principer, metoder och moment som används vid biomedicinska analyser, undersökningar och problemlösningar för medicinsk diagnostik och behandlingskontroll. Under utbildningen integreras teoretiska och praktiska kunskaper för att ge kompetens för hela analyskedjan. Detta innefattar metrologi (mätlära), preanalytik, provtagning, provhantering, analys (mätningsprocedurer), utvärdering och kvalitetssäkring av resultat samt metodutveckling och biomedicinsk forskning.
Programmet omfattar 90 högskolepoäng varav verksamhetsförlagd utbildning (VFU) utgör 30 högskolepoäng. Utbildningens huvudområde är biomedicinsk laboratorievetenskap. Fördelning av ämnesinnehåll anges i respektive kursplan. Kurserna bygger på varandra och skall genomföras i turordning.
I programmet ingår följande kurser:
Kurs 1: Grundläggande biomedicinsk laboratoriemetodik, 15 högskolepoäng (Termin 1)
Basic Biomedical Laboratory methodology, 15 credits
Kurs 2: Biomedicinsk laboratorievetenskap och sjukdomslära 30 högskolepoäng (Termin 2)
Biomedical Laboratory Science and Pathophysiology 30 credits
Kurs 3: Tillämpad Klinisk laboratoriemetodik 15 högskolepoäng (Termin 3)
Applied Clinical Laboratory Methodology 15 credits
Kurs 4: Fördjupad och tillämpad klinisk laboratoriemetodik 15 högskolepoäng (Termin 3)
Advanced and Applied Clinical Laboratory Methodology 15 credits
Kurs 5: Självständigt arbete (examensarbete) i biomedicinsk laboratorievetenskap 15 högskolepoäng (Termin 4)
Course in Degree Project in Biomedical Laboratory Science, 15 credits.
Progression
Progression inom huvudområdet framgår av lärandemålen i respektive kursplan för programmets kurser samt av föreslagen kurslitteratur i litteraturlistorna.
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Utländsk kandidatexamen
eller
Avslutad 2-årig eftergymnasial utbildning med inriktning mot biomedicinsk laboratorievetenskap eller motsvarande.
Tidigare utbildning ska förutom biomedicinsk laboratorievetenskap, inkludera anatomi, fysiologi, kemi och biokemi med en omfattning motsvarande minst 40 hp.
Följande behörighetskrav gäller för tillträde till respektive kurs:
För tillträde till kursen Biomedicinsk laboratorievetenskap och sjukdomslära, 30 hp (termin 2) krävs godkänt betyg på samtliga obligatoriska moment från kursen Grundläggande biomedicinsk laboratoriemetodik, 15 hp (Termin 1).
För tillträde till kurserna Tillämpad Klinisk laboratoriemetodik 15 hp och Fördjupad och tillämpad klinisk laboratoriemetodik 15 hp (termin 3) krävs godkänt betyg på kurserna Grundläggande biomedicinsk laboratoriemetodik, 15 hp samt Biomedicinsk laboratorievetenskap och sjukdomslära, 30 hp.
För tillträde till kursen Självständigt arbete (examensarbete) i biomedicinsk laboratorievetenskap 15 hp (Termin 4) krävs godkänt betyg på kurserna Grundläggande biomedicinsk laboratoriemetodik, 15 hp, Biomedicinsk laboratorievetenskap och sjukdomslära, 30 hp samt Tillämpad klinisk laboratoriemetodik, 15 hp.
Student som inte uppfyller tröskelreglernas krav kan ansöka om dispens hos programansvarig/programutskott.
För eventuellt tillgodoräknande av biomedicinsk analytikerexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 hp inom huvudområdet för utbildningen.
Delar av utbildningen samt den verksamhetsförlagda utbildningen kan vara förlagd utanför studieorten och kan medföra ökade kostnader för studenten.
Undervisningsspråk är huvudsakligen svenska, vissa moment kan komma att genomföras på engelska.
Kursbevis
Den som med godkänt resultat genomgått samtliga kurser i kompletteringsutbildning till biomedicinsk analytiker, 90 högskolepoäng, får efter ansökan bevis över godkänt kurspaket. Kompletteringsutbildningen ska tillsammans med tidigare utländsk utbildning ge studenten de kunskaper, färdigheter och förmågor som krävs för yrket biomedicinsk analytiker. Intyget används för ansökan till Socialstyrelsen om legitimation som biomedicinsk analytiker. Ett beslut från socialstyrelsen är nödvändigt för att få utöva yrket.
För övriga föreskrifter om anstånd, studieuppehåll, återkomst, tillgodoräknande etc. hänvisas till Linköpings universitets regelsamling samt av fakultetsstyrelsen vid medicinska fakulteten fastställda studieadministrativa regler.
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
8KUBA1 | Grundläggande biomedicinsk laboratoriemetodik | 15 | G2X | v202145-202202 |
|
|
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
8KUBA2 | Biomedicinsk laboratorievetenskap och sjukdomslära | 30 | G2X | O |
|
|
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
8KUBA3 | Tillämpad klinisk laboratoriemetodik | 15 | G2X | O |
|
|
8KUBA4 | Fördjupad och tillämpad klinisk laboratoriemetodik | 15 | G2X | O |
|
|
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
8KUBA5 | Självständigt arbete (examensarbete) i biomedicinsk laboratorievetenskap | 15.0 | G2E | O |
|
|