The Upper Secondary School´s Governance Documents and Knowledge in Assessment - Vocational Education and Training, 15 credits

Skolans uppdrag och kunskap om bedömning - gymnasieskolans yrkesprogram, 15 hp

9FVG03

Main field of study

No main field of study

Course level

First cycle

Course type

Single subject course

Examiner

Helena Tsagalidis

Course coordinator

Helena Tsagalidis

Director of studies or equivalent

Sofia Nyström

Contact

ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
Single subject course (One-quarter-time, Day-time) Spring 2020 202004-202103 Swedish Linköping, Valla

Main field of study

No main field of study

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

The following applies to courses that include a compulsory component:

  • If special circumstances prevail, and if it is possible with consideration of the nature of the compulsory component, the examiner may decide to replace the compulsory component with another equivalent component.

If the LiU coordinator for students with disabilities has granted a student the right to an adapted examination for a written examination in an examination hall, the student has the right to it. If the coordinator has instead recommended for the student an adapted examination or alternative form of examination, the examiner may grant this if the examiner assesses that it is possible, based on consideration of the course objectives.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
SRE1 Written examination 7.5 credits U, G, VG
SRE2 Written examination 7.5 credits U, G, VG

Books

Berg, Gunnar, (2003) Att förstå skolan : en teori om skolan som institution och skolor som organisationer Lund : Studentlitteratur, 2003

ISBN: 9144031203

Fejes, Andreas, Lindberg, Viveca, Wärvik, Gun-Britt, (2017) Yrkesdidaktikens mångfald Stockholm : Lärarförlaget, [2017]

ISBN: 9789188149213

Gustavsson, Maria, Köpsén, Susanne, (2018) Yrkesutbildning : mellan skola och arbetsliv Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2018]

ISBN: 9789144121413

Köpsén, Susanne, (2019) Lära till yrkeslärare Andra upplagan Lund : Studentlitteratur , [2019]

ISBN: 9789144132259

Linde, Göran, (2012) Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori! 3., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2012

ISBN: 9789144085593

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, Liberg, Caroline, (2017) Lärande, skola, bildning Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm : Natur & Kultur, 2017

ISBN: 9789127818408

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, Liberg, Caroline, (2017) Lärande, skola, bildning Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm : Natur & Kultur, 2017

ISBN: 9789127818408

Nilsson, Marco, (2019) Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan fjärde upplagan Malmö : Gleerups, [2019]

ISBN: 9789151102399

Orlenius, Kennert, (2010) Värdegrunden - finns den? 2. uppl. Stockholm : Liber, 2010

ISBN: 9789147020904

Wikström, Christina, (2013) Konsten att göra bra prov : vad lärare behöver veta om kunskapsmätning 1. utg. Stockholm : Natur & Kultur, 2013

ISBN: 9789127132412

Zackari Gunilla, Modigh Fredrik, (2002) Värdegrundsboken om samtal för demokrati i skolan Utbildningsdepartementets Värdegrundsprojekt

Articles

Terning, M. och Tsagalidis, H, Yrkeselev – en attraktiv identitet? Ideologiska konstruktioner av yrkeseleven 2018
Tsagalidis, H. och Terning, M., En kvalitativ yrkesutbildning – en utbildning mot kvantitet eller kvalitet? I Fokus på gymnasieal yrkesutbildning - En antologi om hur yrkesutbildningen kan förbättras. 2016

https://worldskills.se/wp-content/uploads/2016/07/Antologi.pdf

Tsagalidis, Helena, Därför fick jag bara godkänt – Bedömning i karaktärsämnen på HR-programmet Pedagogiska institutionen. Stockholms universitet 2008

Websites

Skolverket, Att utbilda nästa generation i yrket: En kunskapsöversikt om och för yrkeslärare https://www.skolverket.se/getFile?file=4072
Skolverket, Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter https://www.skolverket.se/download/18.6011fe501629fd150a28038/1529488368736/hirsh_artikel_dokumentation_enligt_larares_uppdrag_2018.pdf
Skolverket, Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande https://www.skolverket.se/download/18.6011fe501629fd150a2803a/1529488440183/hirsh_artikel_dokumentation_och_effektivitet_2018.pdf

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.

Name File name Description
Studiehandledning Friståendekurs NVL Studiehandledning Friståendekurs NVL.docx Reviderad 2014-02-18/Helena