Vetenskaplig forskningsmetodik inom medicin II, 7.5 hp
Theory of Science and Methodology of Research in Medicine II, 7.5 credits
8FA092
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Siw CarlfjordKursansvarig
Pia TingströmStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2019 | 201945-202002 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för medicinsk vetenskap t.ex. arbetsterapeut, folkhälsovetare logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, biomedicinsk analytiker, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete arbete om 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete) samt 7,5 hp i Vetenskaplig forskningsmetodik I på avancerad nivå eller motsvarande alternativt magisterexamen. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
INLEDNING
Kursen syftar till att den studerande förvärvar fördjupade kunskaper dels om, de krav som ställs vid genomförandet av olika typer av empiriska forskningsstudier inom medicin, dels om en individuellt vald ansats/ metod.
LÄRANDEMÅL
Den studerande ska efter fullgjord kurs ha tillägnat sig sådan kunskap om en individuellt vald kvantitativ/ kvalitativ ansats/ metod att hon eller han kan
• redogöra för de riktlinjer som finns för hur den valda ansatsen/metoden tillämpas i praktisk forskning
• redogöra för vad som är adekvata applikationsfält för ansatsen/metoden
• motivera sitt val av ansats/metod utifrån vetenskapssyn och teoretisk grund
• sätta in den valda ansatsen/metoden i sitt vetenskapshistoriska sammanhang
• redogöra för den viktigaste kritiken som riktats mot ansatsen/metoden
• argumentera för ansatsens/metodens styrkor och svagheter
• tillämpa forskningsetiska principer
Kursinnehåll
Det huvudsakliga innehållet i kursen kommer att vara
• Forskningsetiska problem
• Forskningsprocessen i praktiken/specificerat projekt inom det medicinska området, problem och fördjupning inom egen vald ansats/metod
• Relation mellan vetenskapsteori och vetenskapliga metoder
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studenternas delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.
Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande.
I undervisningen på denna kurs förekommer olika arbetsformer såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, seminarier, inlämningsuppgifter. Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.
Examination
Examination sker genom individuell skriftlig och muntlig examination. Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. De obligatoriska momenten är basgruppsarbete, seminarier och inlämningsuppgifter.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för medicin och hälsa. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment | 3.5 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.