Pedagogiska processer i hälso- och sjukvården
Interprofessionella team i praktiken
Forskningen inom detta område handlar om att studera hur pedagogiska processer ser ut, hur de iscensätts och vilka effekter pedagogiska interventioner har. Hur processerna ser ut och hur de iscensätts studeras just nu via ett VR-projekt: Interprofessionellt lärande i praktiken (se mer information nedan). I det här projektet är interprofessionellt lärande i studentteam i fokus. Vi vill veta hur arrangemangen möjliggör teambildning och hur patienten involveras i studenternas team. Praktikteori används som utgångspunkt för forskningen.
COR-PRIM-studien
Problem-baserat lärande (PBL) efter en händelse av kranskärlssjukdom. En randomiserad studie som avser att utvärdera om PBL har effekter på föreställningar om levnadsvanor, empowerment och egenkraft (self-efficacy) att hantera egenvård 1 år efter hjärthändelsen. Huvudstudien startade hösten 2011 och hösten 2014 hade 158 patienter inkluderats i studien. Uppföljningar 1-3- och 5 år efter inklusionen pågår.
Omvårdnad av sköra äldre
Tidig upptäckt av infektion hos sköra äldre
Projektet handlar om hur personal inom vården tidigt kan upptäcka infektioner hos sköra äldre. Huvudfokus är hur kunskaper i olika personalgrupper kan tas tillvara och kommuniceras. Ett bedömningsinstrument, Early detection of infection scale (EDIS) baserat på icke-specifika tecken och symtom har arbetats fram och testats. Det här projektet är ett samarbetsprojekt med forskare från University of Surrey, England.