Vuxenpedagogik, grundkurs, 15 hp
Adult Education, basic course, 15 credits
911G13
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Helena CollianderKursansvarig
Helena CollianderStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2019 | 201935-202003 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- Beskriva vuxenutbildning och livslångt lärande i relation till övergripande samhälleliga förändringar
- Resonera kring förutsättningar som hindrar och möjliggör deltagande och lärande i vuxenstudier
- Resonera översiktligt kring olika perspektiv på kunskap och lärande i relation till utbildning för vuxna
Kursinnehåll
Kursen består av tre delar.
Livslångt lärande och vuxenutbildning i förändring - i denna del behandlas vuxnas lärande och livslångt lärande som policyområden samt vuxenutbildningens förändring över tid. Vidare problematiseras olika sammanhang för vuxnas lärande
Lärande i vuxenlivet - i denna del behandlas den vuxne studerande och dennes förutsättningar för livslångt lärande och deltagande i vuxenstudier. Inom kursen problematiseras betydelsen av den vuxnes vardagsliv, tidigare erfarenheter av studier, etnicitet, genus och funktionshinder för studier.
Perspektiv på kunskap, lärande och bildning – i denna del problematiseras olika perspektiv på kunskap, lärande och bildning kopplat till olika sammanhang för vuxnas lärande.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar varvas med seminarier och reflektion. Kursens innehåll bearbetas med varierade individuella och kollektiva arbetsformer.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig examination
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Individuell, skriftlig hemtentamen | 7.5 hp | U, G |
SER1 | Genomförande av gruppresentation och enskild skriftlig reflektion | 4.5 hp | U, G |
OBL1 | Deltagande i seminarium och inlämningar av seminarieunderlag | 3 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9789144042763
ISBN: 9789144059044
ISBN: 9789144082981
ISBN: 9789127120006
ISBN: 9144029357, 9789144029351
Artiklar
I Hägerström, J., Petersson, A., Plantin, H. och Yebibo, B. (2002), I Mångkulturalism i teori och praktik s. 7-24
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Institutionen för beteendevetenskap och lärande | Studiehandledning vuxenpedagogik 2019.docx |