Vuxenpedagogik, grundkurs, 15 hp

Adult Education, basic course, 15 credits

911G13

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Helena Colliander

Kursansvarig

Helena Colliander

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2019 201935-202003 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: 

  • Beskriva vuxenutbildning och livslångt lärande i relation till övergripande samhälleliga förändringar
  • Resonera kring förutsättningar som hindrar och möjliggör deltagande och lärande i vuxenstudier
  • Resonera översiktligt kring olika perspektiv på kunskap och lärande i relation till utbildning för vuxna

Kursinnehåll

Kursen består av tre delar.
Livslångt lärande och vuxenutbildning i förändring - i denna del behandlas vuxnas lärande och livslångt lärande som policyområden samt vuxenutbildningens förändring över tid. Vidare problematiseras olika sammanhang för vuxnas lärande

Lärande i vuxenlivet - i denna del behandlas den vuxne studerande och dennes förutsättningar för livslångt lärande och deltagande i vuxenstudier. Inom kursen problematiseras betydelsen av den vuxnes vardagsliv, tidigare erfarenheter av studier, etnicitet, genus och funktionshinder för studier.

Perspektiv på kunskap, lärande och bildning – i denna del problematiseras olika perspektiv på kunskap, lärande och bildning kopplat till olika sammanhang för vuxnas lärande.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar varvas med seminarier och reflektion. Kursens innehåll bearbetas med varierade individuella och kollektiva arbetsformer.

Examination

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig examination

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Individuell, skriftlig hemtentamen 7.5 hp U, G
SER1 Genomförande av gruppresentation och enskild skriftlig reflektion 4.5 hp U, G
OBL1 Deltagande i seminarium och inlämningar av seminarieunderlag 3 hp U, G

Böcker

Abrandt Dahlgren, Madeleine, Carlsson, Irma, (2009) Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144042763

Andersson, Per, Fejes, Andreas, (2010) Kunskapers värde : validering i teori och praktik 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144059044

Fejes, Andreas, (2013) Lärandets mångfald : om vuxenpedagogik och folkbildning 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144082981

Larsson, Staffan, (2013) Vuxendidaktik : fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2013

ISBN: 9789127120006

Larsson, Staffan, Olsson, Lars-Erik, (2006) Om vuxnas studier Lund : Studentlitteratur, 2006

ISBN: 9144029357, 9789144029351

Artiklar

Boeren. E., Gender differences in formal, non-formal and informal adult learning Studies in Continuing Education 2010, 33(3), s. 333-346.
Eriksson, L. (2002), Folkhögskolan i en globaliserad värld Utbildning & Demokrati 11(2), s. 53-68.
Flynn, S., Brown, J. Johnson, A. & Rodger, S., Barriers to Education for the Marginalized Adult Learner Alberta Journal of the Educational Research 2011, 57(1), 43-58
Hägerström, J., Genus, etnicitet och klass – inte det ena utan de andra 2002

I Hägerström, J., Petersson, A., Plantin, H. och Yebibo, B. (2002), I Mångkulturalism i teori och praktik s. 7-24 

Malmgren, Hansen, I Vuxenutbildning för alla olika, i Stöd och referensmaterial för vuxnas lärande, s. 7 -14. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling 2006

 

 

Ostrouch-Kamińska1, J. & Vieira, C. C., Gender Sensitive Adult Education Critical Perspective Revista Portuguesa de Pedagogia 2016, 50-51, s. 39-55
Rocco, T.S, & Delgado, A., Shifting Lenses. (2011), A critical Examination of Disability in Adult Education New Directions for Adult and Continuing Education 132, s. 3-12

Övrigt

Härtill kan det tillkomma andra kortare texter eller artiklar som går att komma åt via nätet eller som delas ut vid träffarna, samt den litteratur som den studerande själv väljer i anslutning till den examinerande uppgiften

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.