Att leda lärprocesser, 15 hp
Leading Learning Processes, 15 credits
911G15
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ronny HögbergKursansvarig
Ronny Högberg, Diana HolmqvistStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2020 | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Lärandemål
Efter avslutat kurs skall den studerande kunna:
- beskriva lärandeteorier som förklarar en lärprocess som såväl ett individuellt som ett kollektivt handlande
- identifiera formella och informella lärprocesser i vuxnas liv
- beskriva och redogöra för hur ledarskap kan förstås i relation till olika lärprocesser
- beskriva de pedagogiska idéerna bakom olika undervisningsformer samt tillämpa dessa
- relatera begreppen genus och mångfald till lärprocesser
- förstå betydelsen av examination och utvärdering i en lärprocess
- analysera lärprocesser utifrån olika faktorer som påverkar lärande och grupprocesser.
- redogöra för sina reflektioner och analyser muntligt och skriftligt.
- kritiskt granska, argumentera och reflektera över olika områden som kursen behandlar
Kursinnehåll
Kursen belyser olika teorier kring lärande, ledarskap och grupprocesser utifrån vad det innebär att leda en lärprocess. Den studerande kommer att studera teorier som belyser lärande som individuella och kollektiva processer. Vidare presenteras olika undervisningsformer och hur de inverkar på en lärprocess. I detta sammanhang diskuteras vikten av en ledare och ledarskapets inverkan. Kursen behandlar även genus- och mångfaldsaspekter och exmaninationens roll.
Förutom olika teorier om lärprocesser möter den studerande även olika arbetsformer såsom föreläsningar, rollspel, grupparbeten och seminarier, dessa arbetsformer fungerar även som kursinnehåll i relation till kursens mål: att leda lärprocesser.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och tillämpningsmoment, där den studerande förväntas ta en aktiv roll för sitt lärande. Den studerande förväntas vara förberedd inför varje tillfälle genom bl.a. inläsning av litteratur, aktivt delta i gruppuppgifter, diskutera och ge konstruktiv kritik till andra studenters arbete.
Examination
Kursen examineras med en individuell och en gruppuppgift. Examinationsuppgifterna ska presenteras muntligt och skriftligt och de ska seminariebehandlas.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LÄ02 | Examination 2 | 7.5 hp | U, G, VG |
LÄ01 | Examination 1 | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Denna litteraturlista är preliminär
Läs kap. 1 – 5 samt sid. 102 – 105
http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A302328&dswid=3579
Kapitel 36 (s. 312-320) Samuelsson, M & Colnerud, G. (2015) Student teachers’ perception regarding the challenges of leadership
Finns att hämta här: https://www.library.auckland.ac.nz/external/ebooks/Teachingfortomorrowtoday.pdf
http://www.mangfald.org/sites/default/files/rapport4(4)(1).pdf
ISBN: 9144007329, 9789144007328
ISBN: 9789144038131
ISBN: 9789144107981
ISBN: 9789144055954
ISBN: 9789144111261
ISBN: 9789144101736
Artiklar
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:253765/FULLTEXT01.pdf
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.