Att leda lärprocesser, 15 hp

Leading Learning Processes, 15 credits

911G15

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Ronny Högberg

Kursansvarig

Ronny Högberg, Diana Holmqvist

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2020 202004-202023 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

Efter avslutat kurs skall den studerande kunna:

- beskriva lärandeteorier som förklarar en lärprocess som såväl ett individuellt som ett kollektivt handlande
- identifiera formella och informella lärprocesser i vuxnas liv
- beskriva och redogöra för hur ledarskap kan förstås i relation till olika lärprocesser
- beskriva de pedagogiska idéerna bakom olika undervisningsformer samt tillämpa dessa
- relatera begreppen genus och mångfald till lärprocesser
- förstå betydelsen av examination och utvärdering i en lärprocess
- analysera lärprocesser utifrån olika faktorer som påverkar lärande och grupprocesser.
- redogöra för sina reflektioner och analyser muntligt och skriftligt.
- kritiskt granska, argumentera och reflektera över olika områden som kursen behandlar

Kursinnehåll

Kursen belyser olika teorier kring lärande, ledarskap och grupprocesser utifrån vad det innebär att leda en lärprocess. Den studerande kommer att studera teorier som belyser lärande som individuella och kollektiva processer. Vidare presenteras olika undervisningsformer och hur de inverkar på en lärprocess. I detta sammanhang diskuteras vikten av en ledare och ledarskapets inverkan. Kursen behandlar även genus- och mångfaldsaspekter och exmaninationens roll.

Förutom olika teorier om lärprocesser möter den studerande även olika arbetsformer såsom föreläsningar, rollspel, grupparbeten och seminarier, dessa arbetsformer fungerar även som kursinnehåll i relation till kursens mål: att leda lärprocesser.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och tillämpningsmoment, där den studerande förväntas ta en aktiv roll för sitt lärande. Den studerande förväntas vara förberedd inför varje tillfälle genom bl.a. inläsning av litteratur, aktivt delta i gruppuppgifter, diskutera och ge konstruktiv kritik till andra studenters arbete.

Examination

Kursen examineras med en individuell och en gruppuppgift. Examinationsuppgifterna ska presenteras muntligt och skriftligt och de ska seminariebehandlas.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
LÄ02 Examination 2 7.5 hp U, G, VG
LÄ01 Examination 1 7.5 hp U, G, VG

Böcker

Denna litteraturlista är preliminär

Bjuremark, A. (red)., (2004) Iscensättning av problematiken genus och mångfald i undervisningen vid LiU – några exempel från fördjupningskurser i högskolepedagogik

Läs kap. 1 – 5 samt sid. 102 – 105

http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A302328&dswid=3579

D. Garbett, & A. Ovens, (2015) Teaching for tomorrow today Auckland: International Association of Teachers and Teaching and Edify Ltd

Kapitel 36 (s. 312-320) Samuelsson, M & Colnerud, G. (2015) Student teachers’ perception regarding the challenges of leadership
Finns att hämta här: https://www.library.auckland.ac.nz/external/ebooks/Teachingfortomorrowtoday.pdf

De los Reyes, P., Höglund, S., Adu-Gyan, K., Ahmadi, A., Omanovic, V. & Widell, G. (2000), (2000) Mångfald, diskriminering och stereotyper. Tre forskaruppsatser om mångfald Rådet för arbetslivsforskning, Svenska ESF-Rådet, Integrationsverket, Halmstad

http://www.mangfald.org/sites/default/files/rapport4(4)(1).pdf

Fuglestad, Otto Laurits, Andersson, Sten, (1999) Pedagogiska processer : empiri, teori, metod Lund : Studentlitteratur, 1999 ;

ISBN: 9144007329, 9789144007328

Hård af Segerstad, Helene, Klasson, Alger, Tebelius, Ulla, (2007) Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande 2. [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2007

ISBN: 9789144038131

Illeris, Knud, Andersson, Sten, (2015) Lärande 3., [uppdaterade] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144107981

Långström, Sture, Viklund, Ulf, (2010) Metoder : undervisning och framträdande 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144055954

Svedberg, Lars, (2016) Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap 6., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2016

ISBN: 9789144111261

Säljö, Roger, (2014) Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv 3. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144101736

Artiklar

Hult, H., Examinationen och lärandet – en översikt, analys och värdering av examinationens roll inom högre utbildning 1998:01

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:253765/FULLTEXT01.pdf

Övrigt

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.