Illustration med bok och pratbubbla
Disputation

Between waste and resource – enacting sewage sludge as useable good

Linus Ekman Burgman vid avdelningen Tema Teknik och social förändring, Institutionen för Tema, försvarar sin avhandling med titeln "Between waste and resource – enacting sewage sludge as useable good". Opponent är professor Olli Pyyhtinen, Tammerfors universitet, Finland. Disputationen kommer att hållas på engelska.

Sammanfattning

Slamanvändningen i svenskt jordbruk har ökat stadigt de senaste tjugo åren. Avhandlingen ställer frågan hur detta har gått till och vilka förhandlingar mellan aktörer som pågått för att möjliggöra avloppsslam som en resurs. Tesen är att förverkligandet av en gemensam förståelse om vad slammet är spelar stor roll för att hitta en framtida användning. Detta förverkligande utmanas kontinuerligt av andra sätt som slammet kan vara på.