Kvalitetssäkringsarbete vid Linköpings universitet
Att erbjuda utbildning med högsta möjliga kvalitet är avgörande för att kunna upprätthålla en god rekrytering till Linköpings universitets utbildningar. Därför har LiU under de senaste åren utvecklat ett lärosätesgemensamt kvalitetssäkringssystem där samtliga kurser, utbildningsprogram, forskarutbildning och forskning systematiskt utvärderas i sexårscykler i syfte att utveckla kvalitet, relevans och attraktivitet.
Modell för kvalitetssäkring
Gemensam modell för kvalitetssäkring av utbildning
Att erbjuda utbildning med högsta möjliga kvalitet är avgörande för att kunna upprätthålla en god rekrytering till utbildningar vid Linköpings universitet (LiU). Därför har LiU sedan 2017 ett lärosätesgemensamt kvalitetssäkringssystem där samtliga utbildningar (utbildningsprogram, fristående kurser, utbildning på forskarnivå, uppdragsutbildningar samt Didacticums kurser) systematiskt utvärderas i sexårscykler i syfte att utveckla kvalitet, relevans och attraktivitet.
Kvalitetssäkringsmodellen är enhetlig för hela lärosätet och utformad utifrån de krav som ställs i högskolelagen, högskoleförordningen samt i
det nationella systemet för kvalitetssäkring av högre utbildning som Universitetskanslersämbetet (UKÄ) utarbetat. UKÄ:s granskning av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete baseras på internationella principer för kvalitetssäkring av högre utbildning, Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning (ESG).
Fakulteterna och området Utbildningsvetenskap har enligt arbetsordningen för LiU ansvar för säkerställande av hög kvalitet och rättssäkerhet i utbildningen och forskningen.Den organisationsmodell som tillämpas vid LiU innebär att fakulteterna och institutionerna har stor frihet att själva fatta beslut om hur det
kvalitetsfrämjande arbetet ska organiseras medan det kvalitetssäkrande systemet är gemensamt. Den gemensamma modellen för kvalitetssäkring vid LiU bygger på aktiv dialog och erfarenhetsutbyte mellan fakulteterna.
Under 2020 skrevs en självvärdering om LiU:s kvalitetssäkringsmodell som blev utvärderad av UKÄ under 2021. Efter återrapportering avseende bedömningsområdet jämställdhet fattades i februari 2024 beslut om ett godkänt kvalitetssäkringsarbete vid LiU. I dokumentbiblioteket nedan (Beslut om kvalitetssäkringsarbetet vid LiU) finns LiU:s självvärdering och beslut från UKÄ avseende LiU:s kvalitetssäkringsarbete.
Kvalitetssäkring av utbildning
All utbildning vid LiU ska utvärderas vid ett tillfälle inom en sexårsperiod. Den första cykeln pågick under 2017–2022 och 2023 påbörjades den andra cykeln. Kvalitetssäkringsarbetet inleds med att varje utbildning skriver en kvalitetsrapport. De ingående delarna i kvalitetsrapporten tar fasta på de områden som finns beskrivna i figur 1.
Nyckeltal för utbildning på grund- och avancerad nivå är förstahandssökande, genomströmning (poängproduktion per termin för utbildningsprogram) och examensfrekvens. För forskarutbildning anges genomsnittlig forskarutbildningstid och examen inom åtta år samt hur många doktorander som tagit uppehåll i sina studier. För varje delområde eller rubrik (se figur 1) finns i mallen för kvalitetsrapporten ytterligare direktiv kring vad som specifikt ska belysas. I relation till föregående cykel har ett tillägg gjorts i nuvarande cykel som anger att även tidigare handlingsplan och genomförda åtgärder ska analyseras och värderas.
Vid fakulteterna granskas kvalitetsrapporten och dialog förs mellan dekanatet och de som ansvarat för att skriva kvalitetsrapporten. Prefekter ges möjlighet att kommentera eller medverka vid dialogerna. Dekanen gör en bedömning av de ingående områdena utifrån en tregradig skala och därefter upprättas en handlingsplan (se figur 2). Handlingsplanen beslutas sedan vid fakulteten. Därefter följs handlingsplanen med ingående åtgärder eller aktiviteter upp i dialog med fakulteten under år 2 till 6 för att belysa och informera om förbättringsarbetet. Det innebär att verksamheten arbetar med två olika cykler samtidigt. En 1-årscykel där kvalitetsrapport, bedömning och handlingsplan skrivs och en 6-årscykel för uppföljning av handlingsplanen (se figur 3 och 4). Vid nästa utvärderingstillfälle ska en ny utvärdering i sin helhet genomföras.
I dokumentbiblioteket Förteckning över utvärderade utbildningar samt fakultetsanalyser listas alla utvärderade utbildningar samt fakultetsanalyser. Förteckningarna är sökbara och finns framtagna för respektive cykel. Är
du intresserad av att del av en specifik kvalitetsrapport hittar du
diarienumret i förteckningen, kontakta sedan registrator för hjälp med
att få fram rapporten.
I slutet av varje år skrivs en fakultetsanalys som sammanfattar och analyserar årets utbildningsgranskningar. Fakultetsanalyserna presenteras på Kvalitetssäkringsrådet av respektive prodekan för utbildning eller prodekan för forskning och forskarutbildning. Uppföljningen syftar dels till att utveckla den LiU-gemensamma modellen för kvalitetssäkring av utbildning, dels till att analysera de övergripande förutsättningar vid lärosätet som påverkar möjligheten att upprätthålla och utveckla kvaliteten i lärosätets utbildningsverksamhet. Vid behov fattar sedan rektor beslut om LiU-övergripande åtgärder. Se figur 3.
Uppföljningen av kvalitetssäkringsarbetet vid LiU med hjälp av fakultetsanalyserna utgör en viktig invärldsanalys av LiU:s verksamhet. Att långsiktigt upprätthålla högsta möjliga kvalitet i LiU:s utbildningsutbud är en grundförutsättning för möjligheten att attrahera studenter och utexaminera studenter som är efterfrågade på arbetsmarknaden.
I dokumentbiblioteket Förteckning över utvärderade utbildningar samt fakultetsanalyser listas alla utvärderade utbildningar samt fakultetsanalyser. Förteckningarna är sökbara och finns framtagna för respektive cykel. Är du intresserad av att del av en specifik kvalitetsrapport hittar du diarienumret i förteckningen, kontakta sedan registrator för hjälp med att få fram rapporten.