Aktuellt vid Linköpings universitet

Läs de senaste nyheterna

Studenter och en tekniker står ute på driving rangen på Linköpings golfklubb.

LiU:s studenter slår ett slag för nya material

2030 ska alla golfbollar ha ersatts av nya. Orsaken? De nuvarande går för långt. Studenter vid LiU undersöker möjligheten att göra en ny typ av golfboll – delvis tillverkad av träfiber.

Två kvinnor sitter vid ett bord och pratar.

Samarbete för en mindre fördomsfull värld

Hur riskerar modern teknik att ge oss en skev bild av världen? Och går problemet i så fall att komma till rätta med? För att söka svar samarbetar forskare på Tema Genus med kollegor inom datavetenskap.

Nordisk studentsångarstämma

Studentkörer bidrar till fest och glädje i Linköping

Linköpings gator, torg och konsertlokaler kommer fyllas med sång när 42 studentkörer från 5 olika länder kommer till Linköping.

Porträtt Feng Gao.

Han ska skapa framtidens flexibla röntgenteknik

Professor Feng Gao har beviljats 31 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse över fem år för att utveckla en ny typ av röntgenteknik. Målet är ett flexibelt material som kan förbättra bildkvaliteten i röntgendetektorer.

Person (Robert Forchheimer) med mobiltelefon.

Gratisapparnas dolda kostnader – mer än personliga data

Prokrastinering, minskad sömn och försämrat fokus är en del av priset vi betalar för kostnadsfria appar till mobilen. Det menar forskare vid LiU och Rise som undersökt vilka kostnader som egentligen döljer sig bakom gratisapparna.

Vatten framför en bro och en byggnad. Blå himmel och ett träd i höstfärger.

LiU klättrar i global rankning

Linköpings universitet tar sig upp till plats 201–250 när brittiska Times Higher Education släpper sin årliga rankning för världens lärosäten.

Pröva vårt nyhetsbrev

Lyssna på poddar från Linköpings universitet

Följ LiU:s nyheter i sociala medier

Linköpings universitet på X (tidigare Twitter)