21 augusti 2015

Joel Strand kan sällan låta bli att gå nynnande från en repetition med kören Chorus Lin. Musiken ger vardagen balans.

Det är på torsdagarna som Joel Strand, andretenor i den blandade kören Chorus Lin, brukar komma på sig själv att nynna.
– Vi har ju repetition på onsdagskvällarna, säger han som förklaring.

Joel Strand, tenor i Chorus LinJust nu är det musiken av 1500-talstonsättaren Thomas Tallis som sitter i kroppen. En del av programmet på den kommande sommarkonserten den 31 maj i S:t Lars och den 3 juni i S:t Laurentii i Söderköping som har rubriken Helt lyriskt.

– Tallis musik är så vacker med sina harmoniska stämmor. Och den är skriven för kör, det innebär att han utnyttjar den speciella kapacitet som just körer har. Det är stor skillnad mot till exempel musik som skrivits för andra sammanhang och som sedan arrangerats för kör. Det märks.

Joel Strand har ett år kvar på studierna och har satsat på ett sjätte studieår, förutom civilingenjörsexamen i industriell ekonomi får han även examen i nationalekonomi.

Det innebär ett år till i kören, inte så dumt. Chorus Lin upptäckte han på Wikipedia (!):
– Redan innan jag flyttade till LiU hade jag googlat på vilka körer som fanns här. Kör är ett måste. Jag har sjungit i kör sedan jag började musikklass i fyran, det har alltid funnits med i mitt liv, säger han.

På LiU finns flera riktigt bra körer, varför just Chorus Lin?
– Jag kollade upp Studentsångarna också, innan jag bestämde mig. Men jag tycker helt enkelt bättre om den musik som är skriven för blandad kör.

Repetition Chorus LinKörliv tar tid – hur mycket satsar du?
– En hel del. Men det går i vågor. Inför konserter eller inspelningar kan det bli varje kväll i en hel vecka … dessutom är jag kassör i föreningen, det tar sin tid det med.

Vad är det som gör körmusiken så viktig för så många studenter?
– Därför att den ger vardagen en skön balans. Aktiverar andra delar av hjärnan. Och att musicera ihop med andra ger en speciell känsla av gemenskap, helt annorlunda mot allt annat man gör som student.

– Dessutom ger det en bekräftelse, gör vi en bra konsert så känns det in i kroppen. Och Chorus Lin är en bra kör som utvecklas till att bli allt bättre under alla år jag sjungit med. Det är också viktigt är att känna att kören växer.

Största körupplevelsen hittills?
– När vi framförde Rossinis Petit Messe tillsammans med Vadstena folkhögskolas musiklinje och Linköpings Symfoniska orkester under ledning av Per Borin. Det var riktigt maffigt!

Fem körår på LiU. Har du aldrig haft något break?
– Jo, från Chorus Lin under en period då jag var med i Holgerspexets kör. Det gav en helt annan erfarenhet, då gällde det förr att leva ut på scenen, också som sångare individuellt. Hellre än bra, liksom.

– I Chorus Lin måste det helst bli rätt … och här är det viktigaste att vi tillsammans bildar en röst, skapar en gemensam körklang och jobbar för helheten.

Och efter studierna? Vad blir det då?
– Musiken kommer jag aldrig att släppa, men jag kan nog inte räkna med att kunna satsa lika mycket tid på en kör. Inte till en början, i alla fall. Det får bli annat, tid till pianot, till exempel.

Men kanske en sång i duschen, i alla fall?
– Nä, där har jag aldrig sjungit. Det är där jag löser matteproblemen!

Chorus Lin

2015-05-27