21 juni 2016

Ronaldos stenugnsbageri i Linköping har under våren fått hjälp av masterstudenter inom företagsekonomi för att utveckla sitt företag. Konceptet har sin grund i idéer från Stanforduniversitetet.
Under fem veckor har 30 studenter inom masterprogrammet Strategy and management in international organisations (SMIO) gått en kurs baserad på Stanfords koncept. Alla har fokuserat på Ronaldos bageri och utifrån olika aspekter arbetat fram idéer som ska få företaget att växa.

– Vi har fått en fantastisk hjälp av studenterna. För att bara nämna något så har de lärt oss att vi kan göra mycket mer med vårt kassasystem än vad vi visste. Och de har idéer hur vi via vår hemsida och appar kan förbättra försäljningen. Nu går vi vidare och erbjuder dem att hjälpa oss att konkret genomföra idéerna, säger Josephine Schultzberg Dias, delägare på Ronaldos.

Design Thinking

Studenterna har i fem olika team studerat bakprocessen, leveranserna, försäljningen, gjort en omvärldsanalys och undersökt bageriets finansiella läge. En del av dem har varit på plats nattetid för att i detalj ta reda på hur bakprocessen ser ut, andra har varit där dagtid för att till exempel studera besökarnas beteende och försäljningen. Därefter har de lagt ihop sin information och identifierat ett problem som de sedan designat en lösning för.

– Jag jobbade med omvärldsanalysen och vi i vår grupp kan konstatera att surdeg fortfarande är inne. Många vill köpa ett hantverk utan kemikalier, men majoriteten tittar också på priset. Och det är mest 40-pluskvinnor som handlar, säger masterstudenten Oscar Rosander.

Hela kursen, som heter Design Thinking, är en språngbräda för ett större projekt som en del av LiU-studenterna för första gången kommer att delta i från i höst. Det kallas SUGAR (Stanford University global alliance for re-design) och är ett nätverk av universitet över stora delar av världen. Navet är Stanfords d.School och studenter från olika universitet och olika ämnesområden paras ihop för att lösa ett specifikt företagsproblem. LiU-studenterna kommer att samarbeta med studenter från University of Sao Paolo i Brasilien.

Nytt sätt att jobba med produktutveckling

– Allt vilar på Design thinking-plattformen som innebär att studenterna lägger stort fokus på att förstå sig på användarna och deras behov. Men istället för att planera sig fram till en lösning, jobbar de med snabba protyper och testar, lär sig mer om användaren och försöker igen. Det är ett annat sätt att jobba med produktutveckling, tanken är att snabbare upptäcka kritiska fel. Studenterna lär sig snabbt att förstå vad som är problemet genom att testa sig fram, förstå vilka fallgropar de gått i och utifrån det gå vidare med lösningen, säger Marie Bengtsson, programansvarig på SMIO.

Tanken är att konceptet ska expandera på flera av masterprogrammen vid IEI (Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling).

– Vi hoppas framöver kunna ha en kurs med studenter från olika program där de möts kring design, till exempel civilingenjörer och ekonomer. Precis så som man jobbar i verkligheten, säger Marie Bengtsson.

Foto bakning: Thijs Geerts

Foto bröd: Eva Bergstedt