28 augusti 2020

LiU:s internationella studenter bekantade sig med varandra på Campus Valla på onsdagen.

Bild på internationella studenter.
Charlotte Perhammar

Speed-dejting har de flesta redan hört talas om, men speed-friending är kanske ett nytt koncept för många. Precis som namnet avslöjar syftar konceptet till att hitta nya vänner på ett snabbt sätt.

Foto Charlotte Perhammar– Det kan kännas konstigt till en början. Men det är ett bra sätt att bryta isen när alla är i samma, lite obekväma, situation, sa Alexander-Lee Couchy som pluggar vid LiU den här terminen.

Han läser ett masterprogram i Computer science engineering and management vid sitt hemuniversitet, och anlände så sent som för två dagar sedan:

– Det kan kännas överväldigande att söka kontakt med nya personer och dessutom göra det på engelska. Det här är ett bra sätt att påbörja en konversation på, att få bollen i rullning, säger han.

Foto Charlotte PerhammarCirka 400 internationella studenter har anlänt till LiU den här terminsstarten. Av dem var det en hyfsat stor grupp som samlades utanför Studenthuset för att delta i Speed-friendingen. Det var International Student Association (ISA) och Erasmus Student Network (ESN) som organiserar aktiviteten. Under välkomstperioden 10 augusti till 6 september arrangerar föreningarna en mängd aktiviteter, ungefär en om dagen: bowling, grillfester, zorb-fotboll (som spelas i stora uppblåsbara bollar), till exempel.

– Vi vill att nya studenter ska komma in i livet här. De här olika aktiviteterna som vi arrangerar hjälper dem att bryta isen – att hitta vänner, introducerar dem för studentlivet och visar även vad de kan göra utanför studentlivet, sa Aleksandra Zielinska, ordförande i ISA.

Speed-friendingen ägde rum på fotbollsplanen utanför B-huset vid lunchtid. Gruppen, om cirka 100 studenter, delades upp på mitten. Sedan började studenterna mingla, två och två, under ett par minuter, för att sedan byta samtalspartner.

Foto Charlotte Perhammar

– Jag hamnade här lite av en slump: jag var med på en rundvandring för att lära känna Campusområdet och den här speed-friendingen var precis efteråt, så jag hakade på, berättade Iris Potakovskyj.

– Men det är så coolt – jag har träffat så många trevliga personer, sa hon.

Foto Charlotte PerhammarJulia Tao läser första året på masterprogrammet Chemistry.

– Jag är inne på tredje året vid LiU, men jag tycker ändå att det är kul att lära känna nya personer. Det är det alltid, sa hon. Foto Charlotte Perhammar

Gabrielo Aimonino är inne på sitt sista masterår i industrial engineering vid sitt hemuniversitet. I måndags anlände han till Sverige för att läsa en termin.

– Jag känner inte någon än. Det här är ett bra sätt att lära känna folk på, sa han.