Ajla läser internationell civilekonom med inriktning spanska och pluggade i Valencia i Spanien.

Namn: Ajla Ceric

Läser: Civilekonom internationell, spanska

Utlandsstudier: Valencia, Spanien

Utlandsstudier Valencia

Hur var det att plugga i Spanien?

Det var ganska likadant upplägg på studierna som i Sverige, med en blandning av teori och praktik. Det var dock mer schemalagd utbildning i Spanien, hemma styr man mer själv. Det var jättebra lärare på universitetet, även om det administrativa inte alltid var lika effektivt som hemma.

Hur fungerade vistelsen rent praktiskt?

Jättebra, att resa till Spanien är ju hur enkelt som helst. Den ekonomiska krisen i Spanien har gjort att det är väldigt enkelt att skaffa bostad, det finns väldigt mycket att välja mellan och det är billigt att bo där.

Hur är Valencia som stad?

Det finns massor att se och göra här. Den är väldigt livfull, med ett spännande uteliv. Sedan ligger den fantastiskt vid havet, med bra stränder.

Varför är det värdefullt att plugga utomlands?

Man lär sig att förstå hur viktigt det kulturella utbytet är inom företagsvärlden. Olika nationaliteter har olika förhållningssätt, olika inlärningssätt i skolan och så vidare. Allt det får man en bättre förståelse för om man pluggar utomlands.

Vad är största skillnaden mellan Valencia och Linköping?

Det som tar tid att vänja sig vid är nog mattiderna. I Valencia är det ofta inget till frukost, lunch vid kl. 14-15 och sedan
 middag vid kl. 22. Det är en ganska stor omställning för en svensk.

Har du något tips till dem som funderar på att plugga utomlands?

Gör det, alla borde plugga utomlands. Skriv ned vad du är ute efter, sedan kollar du runt vad folk skriver på nätet och vilken stad i världen som stämmer bäst med din lista. Din utlandsvistelse blir bättre ju mer du förbereder dig.