Att hålla koll på omvärlden och på olika sätt delta i debatter är en del av Malins vardag. Och hon trivs verkligen med att varje dag få arbeta intellektuellt med spännande frågor och att få vara nära den politiska hetluften.

– Mitt jobb är på många sätt typexemplet på vad man kan göra efter att ha gått Politices kandidat, säger Malin Sahlén. Samhällsvetenskapliga program kan ju ofta vara ganska oklara vad gäller karriärmöjligheter, jag trodde nog att man bara kunde arbeta inom offentlig förvaltning. Lyckligtvis fick vi möjligheten att göra praktik under sista året och det var avgörande för mångas yrkesval.

Malin har ett genuint intresse för samhällsfrågor och politik, så valet av utbildning föll sig ganska naturligt. Att det blev just Linköping berodde mest på magkänslan.

– Jag ville läsa i en större studentstad, men inte flytta norrut eftersom jag då bodde i Sundsvall. Linköping passade mig jättebra och jag trivdes bra i klassen, vi var ett stort gäng som umgicks mycket. Och är man ute efter studentliv så är Linköping perfekt.

Med fokus på arbetsmarknaden

Efter fyra års studier och en magisterexamen hade Malin redan en fot ute på arbetsmarknaden. Hon fick jobb som assistent på Svenskt Näringslivs regionkontor i Linköping där hon hade praktiserat under studietiden. Ett år senare började hon på Ekonomifakta i Stockholm, för att sedan gå vidare till att vara en av Svenskt Näringslivs nationalekonomer på huvudkontoret.

– Mitt jobb går ut på att driva opinion inom arbetsmarknadsområdet, så att det blir enklare och mer lönsamt att ha företag och anställda i Sverige. Jag håller koll på debatten och vad som händer i omvärlden, så jag läser mycket på nätet och i dagstidningar. Rent praktiskt gör jag utredningar, skriver rapporter samt deltar i debatter både i tidningar och i radio och tv

Analysera mera

Om Malin ska ge ett gott råd till de som funderar på att läsa Politices Kandidat så är det att läsa mer statistik.

– Det är extremt värdefullt om du vill arbeta med utredningsarbete eller analys. Läs åtminstone en termin utöver vad som är obligatoriskt i utbildningen, och passa på att göra en ekonometrisk analys i din uppsats.

Malin upplever att hon har stor användning för de kunskaper hon fick under utbildningen, inte minst de kurser där man som student fick ta mycket eget ansvar och skriva utredande PM.

– I mitt nuvarande arbete måste jag hela tiden driva saker och ting framåt på egen hand. Ingen säger åt mig vad jag ska göra eller vilka projekt jag ska leda, utan alla idéer måste komma ifrån mig. Det kan vara svårt ibland. Men samtidigt har jag möjligheten att arbeta intellektuellt med spännande frågor, och jag får arbeta nära politiken utan att knyta mig till ett politiskt parti.

Att delta i samhällsdebatten är något som Malin känner att hon kommer att fortsätta med länge.

– Men någon gång inom de närmaste fem åren vill jag även prova att vara chef, det är ett av mina mål.

Taggar