Alla våra utbildningar inom kemi, biologi och bioteknik inleds med ett baspaket inom kemiområdet. Här finns information om kemikurser du läser första terminen, plus övningar som du kan göra redan i sommar.

Kemi

För att du ska komma in i studierna på ett bra sätt inleds alla våra kemi-, biologi- och bioteknikutbildningar med ett baspaket inom kemiområdet. Det ger dig grundläggande molekylära kunskaper som du kommer att ha nytta av oavsett inriktning på dina senare studier.

I de första kemikurserna räknar vi med att du känner igen mycket av innehållet. Vi kommer att gå igenom många av de begrepp som du mötte i gymnasiet.

Vi har tagit fram ett häfte med information om kurserna Allmän kemi, Organisk kemi och Biokemi som du kommer att läsa under höstterminen. Du får först en kort beskrivning av kursernas upplägg och innehåll. Därefter finns ett antal övningsuppgifter som du kan göra innan studiestart. I slutet hittar du lösningsförslagen. Vi ger också tips på nödvändiga mattekunskaper som kan behövas för dina fortsatta studier inom området.

Ladda ner Kemihäftet här (pdf).