06 november 2015

En fyrklöver studenter med ett pusselspel för fyra tog hem
segern i LiU Game Award 2015, som detta år fick en särskild
jubileumsprägel med bland annat ett forskarspår kring spelutveckling som
het nyhet.

Oscar Westberg från Blanda gör tummen upp på scenDet blev upphovsmännen bakom pusselspelet Blanda, studenterna Henrik Vik, Teodor Vik, Oscar Westberg och Mikael Zackrisson som, strax efter klockan fem på torsdagens LiU Game Awards, fick ta emot priset för årets bästa spelprototyp och därtill 20 000 kronor till fortsatt spelutveckling.

– Det är klart att vi hoppades på att komma sådär topp tre. Och så presenterades tredjepriset, sedan andra … och sedan tog det några sekunder innan vi verkligen fattade att det av vi som vunnit hela tävlingen. Det var kul att vinna med något vi jobbat så mycket med, säger Oscar Westberg (bilden th).

Det vinnande laget består av tre LiU-studenter och en bror till en av dem, en hejare på programmering, berättar han. Men eftersom de tre går sista året på civilingenjörsutbildningen i medieteknik väntar exjobben, så än har de inte ens hunnit fundera på hur de ska använda vinnarpotten på 20 000 kronor i utvecklingspengar.

– Men vi kommer att försöka utveckla idén vidare och lansera en produkt vad det lider, säger Oscar Westberg, som själv nu siktar på att göra sitt examensarbete i USA.

Vinnaren Blanda är ett samarbetsspel för alla, från tre år och uppåt.

– Det går ut på att färger och lösa ett pussel. Vi skapade det ursprungligen som ett bidrag i en programmeringstävling då vi hade 24 timmar på oss. Sen jobbade vi lite vidare med det och ställde upp i LiU Game Awards.

Varför är det så kul att just skapa spel?

– Vi har alla spelat spel länge och tycker det är jätteroligt. Och när man sedan också kan programmera blir det riktigt intressant, säger Oscar Westberg.

Utställning på LiU game Awards 2015. En vägg med bilder och illustrationer till spelLiU Game Awards, som i år också ingick som en del i universitets 40-årsfirande, blev för första gången också en mötesplats för spelforskare.
Förutom från LiU fanns forskare från andra lärosäten som Göteborgs universitet, KTH och studenter från högskolan på Gotland på plats på Trappan i Norrköping både som deltagare och föreläsare.

– Årets arrangemang gick över förväntan, långt över 200 besökare och det nya inslaget med ett Science Track gjorde succé. Vi är minst sagt nöjda, säger Peter Gahnström, som tillsammans med Tomas Ahlström på LiU Innovation, svarade för upplägget av LiU Game Awards 2015.

– Vi kommer med all säkerhet att fortsätta med ett forskningsspår även framöver. Det gör LiU Game Awards unikt jämfört med andra spelkonferenser. Och jag tror att vi numera också är den största speltävlingen för studenter i Sverige.

För bidragen för LiU:s del svarade två IDA-forskare: dels Annika Silvervarg med ett föredrag om pedagogiska spel som verktyg för lärande och så Aseel Berglund, som tog upp vilken roll motivation och engagemang har för spelupplevelsen.

LiU Game Awards 2015. Mingel.LiU Game Awards började en gång som en tävling för LiU-studenter som med tiden vuxit sig riktigt stor. Idag får också andra lämna in bidrag och i år var det ett 80-tal bidrag som skärskådades innan de sedvanliga tio finalisterna utsågs.

– Vi har inte bara fått in allt fler tävlande allteftersom åren gått, kvalitén på spelprototyperna har blivit allt bättre. De flesta bidragen lämnas in av studenterna på en valbar kurs i spelutveckling, TDDD23, och deras engagemang går långt utöver kursen. Det märks att de satsar väldigt mycket tid på sina idéer och för en hel del har det också resulterat i kommersiellt gångbara produkter.

Under dagen visades också en konstutställning på speltemat och när kvällen närmade sig var det som brukligt dags för mingel och spelprat.

Andra pris i tävlingen togs hem av Erik Sandrén med ExoSphere. Två pristagare fick dela bronsplatsen: Linnéa Mellblom med Arrows samt Fredrik Präntare med spelet The Wallflower.

Kolla in finalisternas bidrag!

Foto: Melinda Danielsson, studentfotograf.

Publicerad 2015-11-06