Som sjuksköterska gäller det att tänka snabbt, rätt och utanför boxen. Den medicinska fakulteten vid Linköpings universitet gör allt för att förbereda studenterna för yrkesrollen.
Foto David Einar–Varje del av utbildningen är otroligt spännande. Det är lite av ett dilemma faktiskt, för det känns just nu helt omöjligt att välja inriktning efter examen, säger sjuksköterskestudenten Julia Materez med ett leende.

Oavsett inriktning kommer Julia och hennes kurskamrater vara väl förberedda för sin yrkesroll. De medicinska utbildningarna vid Linköpings universitet genomförs så nära verkligheten som möjligt, både vad gäller utbildningsmiljöer och kursinnehåll. Medicinska fakulteten i Linköping var till exempel först i Sverige med att införa problembaserat lärande, PBL, i sina utbildningar. PBL innebär att studenterna tillsammans diskuterar realistiska scenarier för att hitta rätt lösning. De samlar in fakta, tolkar informationen och avgör vad de mer behöver veta för att kunna gå vidare med sina insatser, precis som i verkligheten.

Problembaserat lärande är bara ett av flera pedagogiska förhållningssätt som stärker och tryggar studenterna. Att vissa delar av utbildningen sker i en utbildningsmiljö som 2017 fick den internationella utmärkelsen ASPIRE Award of Excellence in Simulation ger också unika förutsättningar. Studenterna får träna sina färdigheter i en så naturtrogen miljö som möjligt, från praktiska övningar till mer avancerade scenarier, för att till sist agera i riktiga patientsituationer på sjukhuset med stöd av handledare. I övningarna deltar studenter från samtliga utbildningar inom medicin och vård för att få rutin på det livsviktiga lagarbetet.

Utvecklingstakten inom medicin och hälsa är hög. Julia är övertygad om att hon tack vare en utbildning som sker i riktiga miljöer får ett försprång både på arbetsmarknaden och praktiken.

–I verkliga livet kommer ingen att berätta vilka sidor jag ska läsa för att behandla en patient, säger Julia. Efter alla verklighetstrogna övningar är jag redo att ta min plats i teamet, redan från första dagen. Det ser jag fram emot!

Fler sjuksköterskor behövs! Du hittar allt du vill veta om utbildningarna och hur du ansöker på liu.se/utbildning.

Ta nästa steg - hitta din utbildning