08 januari 2016

Alexandra A Holmström har bråda dagar inför den stundande Kalasmottagningen för alla nya studenter.

Alexandra A Holmström Kalasgeneral 2015Blivande affärsjuristen och kalasgeneralen Alexandra A Holmström jobbar tillsammans med en massa andra just nu hårt för att få allt att gå i lås till den 2 september när det är dags för årets kalasmottagning på Saab Arena.

Vad hoppas du med arrangemanget?
– Jag vet hur bra och kul jag tyckte det var när själv jag var ny student och gick på kalaset 2007. Så jag hoppas årets studenter ska få en liknande upplevelse. Att de får en chans att under en dag ta del av allt som universitetet kan vara. Studentlivet är så mycket mer än studier, alla kan hitta hem här och hitta sådant som känns rätt för dem.

Vad händer under dagen?

– Kalaset är en del av LiU:s mottagning av nya studenter. De får ta del av en föreningsmässa där en massa föreningar med anknytning till studenter visar upp sig och en företagsmässa med företag från regionen. Sedan är det studentuppträdanden på området utanför Saab Arena, tidigare har vi haft dem inomhus men i år har vi flyttat ut dem, det blir tal, minispex, musik och dans. Det finns tält om det regnar. Senare på kvällen blir det konsert med duon Galantis.

Hur många studenter är ni som jobbar med kalaset?
– Vi har 170 kalaspuffar, som vi kallar dem, som är våra funktionärer under kalaset. Plus tio i kommittén som jobbat med planeringen och ytterligare tio som hjälper till på andra sätt, totalt är vi bortåt 200.

Kalaset arrangeras för elfte gången. Hur många räknar ni med ska komma?
– Det brukar komma runt 8000 studenter, de flesta nya. Så vi hoppas på det även i år. Alla studenter är välkomna, och alla LiU-anställda också, det är jättekul om de kommer.

Hur är det att vara kalasgeneral?
– Även om det tar mycket tid så är det bland det roligaste jag gjort. Att börja från noll och sedan tillsammans med andra bygga upp något som är så stort, det är fantastiskt. Kalaset är det största i sitt slag i Sverige, jätteroligt att LiU lyckats med det.

Foto: Eva Bergstedt
Kalas 2015