01 april 2015

Två forskare vid LiU har tilldelats Ingvar Carlsson Award av Stiftelsen för strategisk forskning, SSF. Prisbeloppet uppgår till 4 miljoner kronor varav 60 000 i personligt stipendium.

Emil Björnsson, ISY och Magnus Jonsson, IFM, fick ta emot sina stipendier i samband med en lunch hos Stiftelsen Strategisk forskning i Stockholm.

Emil Björnson är universitetslektor och docent vid Avdelningen för kommunikationssystem, Institutionen för systemteknik, där han forskar om mobila nätverk. Projektet som nu stöds av SSF har titeln "Holistisk optimering av energieffektivitet i mobilnät".

Magnus Jonsson är universitetslektor i organisk elektronik vid Institutionen för teknik och naturvetenskap.

Hans forskningsintressen handlar om att utnyttja nanofysikaliska fenomen i nyskapande tillämpningar. Det aktuella projektet heter Organoplasmodisk fototermoelektronik för energiutveckling.

Ingvar Carlsson Award instiftades av förre statsministern under hans tid som ordförande för SSF. Huvudsyftet är att stödja yngre hemvändande postdoktorer med ambition att starta en självständig och nyskapande forskningsverksamhet i Sverige. De tolv forskare som nu premieras kommer även att delta i ett ledarskapsprogram.

– Ingvar Carlsson Award ger unga och lovande forskare möjlighet att etablera sig i Sverige med nyfunnen kompetens och erfarenhet från utländska lärosäten. Vi knyter stora förväntningar till denna nya generation av forskare, säger stiftelsens vd Lars Hultman i ett pressmeddelande.

Forskarna som tilldelats Ingvar Carlsson Award 2015Foto: Peter Frantzell/SSF

Från vänster till höger: Magnus Jonsson, Pontus Giselsson, Anders R. Clausen, Edmund Loh, Eric Johnston, Lars Hultman VD professor SSF, Ingvar Carlsson, Emil Björnson, Katja Petzold, Anna Hanner, Kristiina Tammimies, Ingela Lanekoff och Maria Genander.

SSF: 48 miljoner kronor till Ingvar Carlsson Award

Publicerad 2015-04-01