CRx är en arena för digital skapande i 2D, 3D och VR. CRx är en akronym för Create Realize Experience och består av tre delar: grafikstudion, 3D-studion och VR-studion.

VR-studion
CRx är används främst av Design- och produktutvecklingsstudenter  men även andra studenter kan få tillgång. Fotostudion som ligger i grafikstudion kan bokas av alla studenter vid Linköpings universitet.

Grafikstudion (C)

Grafikstudion är ett rum för skapande av digitalt material i 2D och 3D och är tillgängligt för studenter.

• Fotostudio med kamera, blixtar och fotobord. Bokas via fotostudion@iei.liu.se
  • iMac 27 + Wacom Cintiq 27 med Adobe CC, sketchbook pro, blender med mera
  • iMac 27 med Adobe CC, sketchbook pro, blender med mera
  • Storformatsskrivare
  • A3-scanner
  • PC med Blender, Showcase med mera

3D-studion (R)

I 3D-studion finns det en rad olika 3D skrivare. Rummet är endast tillgängligt för personal och utskrifter beställs via 3dprint@iei.liu.se.

• Makerbot replicator 2
  • Makerbot Z18
  • Formlabs gen 1
  • 3D-scanner

VR-studion (x)

Ett rum för att uppleva, experimentera och göra utvärderingar med hjälp av Virtuell verklighet, VR. Rummer är tillgängligt för studenter.

• HTC Vive
  • Perception Neuron Motion capture system