17 november 2015

Årets upplaga av Holgerspexet, Brynhilde och draken – ett asabra
spex, har premiär den 21 november. LiU-Nytts fotograf var med under den sista dagen av första rephelgen.

Lördag 21 november har Holgerspexet Brynhilde och draken – ett asabra spex, premiär på Forumteatern i Nationernas Hus, numera Kårhuset Kollektivet.

I år tar oss spexet tillbaka till vikingatiden och byn Valhall. Vi kommer att få lära känna hjältinnan Brynhilde och hennes kärlekskranke skald Snorre, hennes far och byhövdingen Oden och andra kända karaktärer ur den nordiska mytologin. Asabra, helt enkelt.

Ideell teaterförening

Och det är inte första gången Holgerspexet har premiär på Forumteatern. Teaterföreningen startades av dåvarande Hälsouniversitetets studenter 1998. Holgerspexet är uppkallat efter dekanus Nils-Holger Areskog som även var initiativtagare till Hälsouniversitetet.
Sedan dess har ett nytt spex satts upp varje år. Det drivs helt ideellt av runt 90 studenter från alla fyra fakulteterna på Linköpings universitet.

Premiärnerverna börjar nu darra ordentligt. På lördag är det premiär. LiU-Nytts fotograf var med några timmar före och under ett genrep och dokumenterade stämningen.