16 december 2013

”För vår del har det varit helt avgörande att arbeta tillsammans med Linköpings universitet”. Det säger Petra Hammarstedt, vd för Qlean Scandinavia, företaget som tvättar fasader, kretskort och oljeindränkt betong med rent vatten.
Petra Hammarstedt, vd Qlean ScandinaviaFoto: Göran BillesonQlean Scandinavia växer så det knakar, 2012 ökade omsättningen från nio till 16 miljoner och företaget har idag nio fast anställda och lika många till under den tid av året som vatten inte fryser till is. För det är vatten, riktigt rent vatten, avskalat från kalk, salter, mineraler, metaller, gaser med mera, som är grunden för hela företaget.

Största utmaningarna för Petra Hammarstedt och hennes make Peter Hammarstedt, som tillsammans grundat och äger företaget, har inte varit tekniska utan att få människor att tro på att det går att tvätta fasader rena och lösa upp olja med bara vatten.

Det är också här Linköpings universitet kommer in, för där inte de egna kunskaperna har räckt till fann paret Hammarstedt all tänkbar kompetens på universitetet.

– Vi trivs mycket bra med det samarbetet, förra året drev vi åtta gemensamma projekt, de flesta var studentprojekt och det är fantastiskt att arbeta med studenter. Det är synd att inte flera små- och medelstora företag vågar kroka arm med ett universitet. säger Petra Hammarstedt.

Upptäckt av en slump

Det som intresserat forskarna mest är att verkligen förstå varför extremt rent vatten (200 gånger renare än destillerat vatten och långt renare än det som ofta kallas ultrarent) har förmåga att lösa upp olja i alla dess beståndsdelar. Något som Petra och Peter Hammarstedt upptäckte närmast av en slump.

Det är en historia väl värd att berätta:

Petra Hammarstedt pluggade i slutet av 1990-talet på lärarprogrammet på LiU, planerna var att hon skulle undervisa i grundskoleelever i matte, fysik och engelska. Vid sidan av arbetade hon också på ett städföretag där de använde en brittisk metod med avjoniserat vatten för att tvätta fönster. Det innebar att fönstren kunde självtorka eftersom det inte blev några kalkränder. Maken Peter arbetade på samma ställe och vid ett tillfälle ställde han ifrån sig fönsterborsten mot en plåtvägg. När han sedan lyfte borsten var väggen bakom alldeles ren.

– Vi reagerade båda två: vänta nu, vad hände här? minns Petra Hammarstedt.

De började kontakta olika filterleverantörer som till en början inte trodde att de var riktigt kloka, renare vatten kunde väl inte behövas? Men paret Hammarstedt gav sig inte och ju renare vattnet blev desto snabbare gick arbetet och ju bättre blev resultatet.

– Men 2001 gick företaget vi arbetade åt i konkurs, jag hade jobbat heltid, pluggat heltid och hade 9 månaders tvillingar. Plötsligt stod vi utan jobb båda två precis som miljöarbetet tog fart på allvar och det talades mycket om miljöcertifieringar. Vi bestämde oss att sälja bilen och köra på.

Egenföretagare trots allt

Petra Hammarstedt gav upp studierna, trots att det bara var praktik och exjobb kvar och att hon lovat sig själv att aldrig bli egenföretagare som föräldrarna.

– Vi demonstrerade vår fasadtvätt på många olika ställen, men ingen trodde på att det skulle fungera så vi fortsatte att städa för att överleva, berättar Petra Hammarstedt.

Men några år senare, vintern 2005, upptäckte de också av en slump att det rena vattnet löste olja.

– Vi förstod inte hur vi skulle kunna övertyga folk om det när de inte ens trodde på att vi kunde tvätta fasader rena. Men så hörde de av sig från Fortum i Värmland, de hade stora problem med oljeläckage från ställverkens trasiga betongfundament och undrade om vi kunde rena betong. Där satte allt fart, berättar Petra Hammarstedt.

Smutsvattnet renas sedan på vanligt vis och det behöver ingen särskild behandling eftersom molekylerna oljan består av bundits till vattenmolekylerna. Något som Bo Svensson, professor på Tema Vatten i natur och samhälle också kunde verifiera vetenskapligt 2007.

Vändpunkten kom 2009 då Qlean Scandinavia först blev utsedda till Årets företagare i Östergötland, sedan fick Svenska Kraftnäts miljöpris och till det SABOs utmärkelse för bästa metod att underhålla fasader.

Idag pågår också utvecklingen av en industritvätt för fullt. Sedan en tid tillbaka står det en maskin hos Flextronics i Karlskrona som tvättar kretskort rena från flussmedel och samarbete pågår med Electrolux. Här pågår också ett större forskningsprojekt, Intelligent Qleaning, finansierat av Mistra med LiU-forskaren Eric Sundin som koordinator.

Målet är att ta fram en maskin som kan tvätta gjut- eller svetsgods.

– Idag försöker företagen oftast ta bort så mycket vatten som möjligt medan vi gör tvärtom, använder vatten, men tar bort värme och kemikalier. Den största vinsten har visat sig vara energibesparingen som kan vara så mycket som 30 procent. För oss gäller det att vara lyhörda för vad kunderna verkligen behöver, speciell som vi kommer från en helt annan planet, säger Petra Hammarstedt.

Projektet IQ, Intelligent Cleaning, finansieras inom forskningsprogrammet Mistra Innovation och pågår 2012-2014. Deltar från LiU gör Erik Sundin från industriell produktion som projektledare, Mattias Lindahl och Niclas Svensson, industriell miljöteknik samt Karin Lindkvist, Swerea IVF. Målet är att ta fram en demonstrator till en generellt fungerande industritvätt baserad på Qlean Scandinavias vattenteknik.

2013-12-16