Företagare i färg och form

Maria Broberg och Sofia Bengtson startade företaget RioRio direkt efter att ha läst Slöjd, hantverk och formgivning på LiU. Nu drygt ett och ett halvt år senare säljer de sin design till butiker i Sverige och ute i vida världen. De har också blivit utsedda till folkets val på Formex-mässan.

Maria Broberg och Sofia Bengtsson driver företaget RioRioFoto: Vibeke MathiesenI RioRios prydliga högkvarter, en liten mysig lokal belägen vid en kullerstensgränd mitt i Linköping, möts man av lekfulla färger och mönster, lenmjuka plädar travade i skåp och papper i glada mönster. Här skapar duon sin design till textil och papper. Vanligtvis arbetar de tillsammans, ibland med papper och penna men oftast i datorn.

– Vi har båda varit skapande personer väldigt länge. Men det blev mer seriöst när vi gick ut, eller egentligen redan under utbildningen, berättar Maria Broberg. Under år två började vi fundera kring vad vi skulle kunna göra tillsammans. Mera med en tanke att man måste livnära sig. Det kändes naturligt att starta företag, vi ville göra saker för oss själva och inte arbeta som formgivare åt någon annan.

Inget konstigt att starta eget

– Så vi var ganska förberedda när vi slutade, säger Sofia Bengtson. Vi körde på som om vi inte gick i skolan, och skaffade oss lite försprång. Lärarna pratade om att starta eget på utbildningen och då börjar man tänka i de banorna. Det var inget konstigt eller något som ingen gjorde. Utan; starta företag och så får ni se vad som sker. Det är inte så allvarligt, typ. Sen kan man känna att det var det visst. Det var ju lite mer komplicerat än så.

– Men det var nog ändå rätt bra, fyller Maria Broberg i.

– Ja, en push så att man vågade. Men sen gillar vi ju också säljdelen och marknadsföringsbiten. Det är inget vi skräms av. Det har funnits med från början, att ha ett sådant tänk också. Och det är skapande, det med. Vi har alltid känt att den vägen är rolig, att få testa sina idéer.

De berättar att entreprenörskap fanns med litegrann under utbildningen, men det mesta har de fått lära sig själva. Rent praktiska saker som att fylla i en faktura, skatteregler eller hur man redovisar till Tullverket när beställningar från Tyskland och Japan plötsligt väller in. Bara att hitta rätt producenter är ett detektivarbete.

– Det tar tid att hitta rätt kontakter och bygga upp ett bra samarbete. Många vill veta var vi producerar våra saker, men det vill vi inte säga. Det ligger mycket jobb bakom, och det är det som gör att vi har kommit dit vi är. Vi håller lite på våra affärshemligheter, säger Sofia Bengtson.

"Lärarna hade bred kunskap"

De hade gått andra kurser inom textil och formgivning på var sitt håll innan utbildningen och tycker att det var bra att ha lite på fötterna innan.

– Lärarna hade bred kunskap, det var enormt bra, och att vi hade möjligheten att testa olika grejer och arbeta i de material vi ville, säger Maria Broberg. Det gav mycket och passade oss. Det går inte att förvänta sig att det är utbildningen som ska leda vägen. Man kommer inte ut till en färdig arbetsmarknad som är redo att ta emot en. Jag tror att många är inställda på det, och då måste man hitta sin egen grej att göra. Vi visste, kanske inte från dag ett, men tidigt, åt vilket håll vi ville och vi hade ett mål. Då är det bra om det är fritt.

Sofia Bengtson påpekar att det kanske inte passar alla.

– Det krävdes att man hade eget driv. Sen var vår klass väldigt bra, alla var ambitiösa. Vi arbetade också lite i motvind eftersom utbildningen var ny då. Vi har inte bara kunnat säga att vi kommer från den här utbildningen och så vet folk. Nu är den mer känd.

De berättar att man måste satsa mycket av sig själv. Stå för det man gjort och kunna ta emot kritik och ifrågasättanden och kunna förklara hur man har tänkt.

Nu börjar RioRios varumärke bli inarbetat och de säger att de har haft en del tur, men att mycket beror på hårt arbete. De har fått prova sig fram till vad som fungerar för att marknadsföra sig. Det finns mycket att göra, men det gäller att se vad som är rimligt. Tid och budget begränsar.

Folkets val på Formex

I januari blev de utsedda till Folkets val på Formexmässan, något som gett mycket uppmärksamhet. Mässan, som är en stor mötesplats för nordisk inredningsdesign, är viktig eftersom många inköpare och journalister är på plats. Det gäller att synas där, att sticka ut bland 850 andra utställare.

– Vi var en av tjugo som var nominerade och det var en vinst i sig, tyckte vi då. Men det är klart att när vi sedan blev folkets val så var det jättestort. Vi hade nog inte fattat att det skulle vara en så stor grej, att det skulle ge så mycket. Det var kul, säger Maria Broberg.

Just nu är det höstens och vinterns produkter de arbetar med. Sofia Bengtson inspireras av vackra miljöer, fina växthus eller att sitta på mysiga caféer. De hittar även inspiration genom att läsa böcker och titta i tidningar eller att som granne med Hemslöjden nyttja lyxen att kunna utforska deras bibliotek. De har sin grund i traditionell slöjd och tittar gärna på gamla mattor och traditionella vävsätt och mönster, men väljer en mer framåtblickande färgskala till sin egen design.


2014-03-11