03 maj 2016

Brasilianska familjer i Linköping välkomnades till LiU med ett överflöd av kakor, köttbullar, brasilianska ostbröd och brigadeiros. Universitetet presenterades av en brasiliansk student, en postdoktor och en professor.

Fika!Foto: Oskar LindqvistBrasiliens köp av Gripen-plan var själva startskottet det på det som nu är ett nära samarbete mellan LiU och sex brasilianska universitet, fler samarbeten är på gång. Inom de närmaste åren kommer också totalt 200 brasilianska familjer att bo i Linköping eftersom minst en familjemedlem ska arbeta på Saab under en längre tid. På Valborgsmässoafton bjöd LiU in till Open Day för att brasilianarna i Linköping skulle lära känna varandra och Linköpings universitet.

Pluggmöjligheter

Ett sextiotal vuxna och många barn mötte upp i Keyhuset där ett gigantiskt fikabord fanns uppdukat. Brasilianska godsaker som morotskaka, brigadeiros (små chokladbollar), ostbröd och Acai-bär blandades med kanelbullar, korv, köttbullar och Kalles kaviar. En halvtimmes fika blev till en timme innan tillräckligt många av de anmälda gästerna anlänt och André Carvalho Bittencourt, postdoktor vid Avdelningen för reglerteknik, hade svårt att göra sig hörd i det glada sorlet. Tanken var ju ett besökarna också skulle få lite kunskaper till livs om vad studier och arbete i Linköping kan innebära.

– De får ju veta att de ska åka till Sverige sex månader i förväg och det finns ju goda möjligheter för den partner som följer med att studera under tiden, säger Elaine Dali, som kommit till Linköping André Cravalho BittencourtFoto: Oskar Lindqvisttillsammans med son och forskande make, och som organiserat en stor del av LiU-Brazil Open Day.

En timme senare än planerat kunde André Carvalho Bittencourt förbereda dem på valborgseldar, midsommardans och snaps. Han berättade om stranden vid Varamon, Bergs slussar, möjligheten att spela frisbee-golf, paddla kanot, plocka svamp och mycket mer.

Nöjd master student

Igor Cruz, masterstudent inom Energy and Environmental Engineering, pluggar sin fjärde termin och berättade varför han trivs så bra:
Det kulturella utbytet mellan studenter från många olika länder är stort och uppmuntras.
Masterprogrammet har ett starkt fokus på arbete i grupp och behandlar aktuella frågor ofta i nära samarbete med svensk industri.
Universitetet satsar på tvärvetenskaplig forskning och det genomsyrar även undervisningen.
Det stora studentinflytandet men också alla studentföreningar som gör det lätt att få vänner vid sidan av studierna.

Brasilianske professorn Alex Enrich-Prast som arbetar vid Tema Miljöförändring berättade om sitt samarbete med David Bastviken. De två har samarbetat sedan 2006 och även publicerat ett antal artiklar tillsammans kring metanets och andra växthusgasers roll i ekosystemet.

24 internationella masterprogram

Cecilia Johansson från International office avslutade med att berätta om de internationella masterprogrammen och att det finns stipendier att söka. Men påminde också om att svenskar gillar deadlines, sista anmälningsdatum gäller.

Elaine Dali var nöjd med dagen:
– Ja, absolut alla såg ut att trivas. Men skriv inte att de var så försenade, säger hon med ett skratt.

Elaine Dali har varit i Sverige tillräckligt länge för att bli generad över att landsmännen inte håller tiden, som om det betyder något när stämningen är hög och det springer glada barn huller om buller medan föräldrarna umgås kring korv och brigadeiros.