31 augusti 2016

Första helgen i september avgörs årets upplaga av East Sweden hack. 20 tävlande lag ska med kreativa idéer och öppen data lösa viktiga samhällsutmaningar.

East Sweden hack 2015Foto: Magnus JohanssonHela 20 lag tävlar i år med sina kreativa idéer som ska lösa samhällsutmaningar inom fyra kategorier: integration, miljö- och transporter, hälsovård eller energi och hållbarhet. Det handlar om allt ifrån appar som ska underlätta för sjuksköterskor att hålla koll på många patienter till uthyrning av cyklar, smarta sätt att spara energi och mycket mer.

– Nytt för i år är att kommunikationen skett på engelska. När vi startade för fyra år sedan deltog tio lag från regionen, idag har vi 20 lag med deltagare från hela världen. Ett lag kommer från kinesiska Guangzhou och ett lag kommer från universitetet i Twente, det är också fler utbytesstudenter som deltar och det är häftigt, säger Anna Broeders, ansvarig för rekryteringen till årets East Sweden Hack.

Lös ett problem

Uppgiften är att föreslå en lösning på ett samhällsproblem, kopplat till sakernas internet/internet of things och till någon av de källor för öppen data som finns med på hacket, här finns data från Spotify, SenionLab (positionering inomhus), Actia (fjärrstyrning) Tekniska Verken, Linköpings kommun, Region Östergötland och Transportstyrelsen.

Hacket startar fredag kväll och de deltagande lagen har 48 timmar på sig att få fram en fungerande produkt eller tjänst. På söndagskvällen avgörs vilka lag som gjort det bästa jobbet. Fyra priser på vardera 20 000 kr delas ut, ett i vardera kategorin. Laget bakom den allra bästa lösningen vinner en resa till CES i Las Vegas.

Öppna seminarier

Under lördagen är hacket öppet för besökare, det bjuds både på seminarier och mingel med lagen.

– Det är bara att komma och låta sig inspireras, det krävs ingen anmälan, säger Anna Broeders.

Däremot hålls också ett par minihack för barn mellan 7 och 17 år under lördagen som kräver anmälan.

East Sweden Hack anordnas för fjärde året i CreAcitve, Mjärdevi Science Park. Hacket pågår nu i helgen 2-4 september 2016 och seminarierna startar kl 10.00 lördag förmiddag.

Läs mer hos East Sweden Hack